Effektiv mørkemann

Han får neppe bestemor til å hoppe over hekken lenger, men Marilyn Manson er fremdeles en garvet underholder.

KONSERT: Han lot fansen tømme blæren både en og to ganger før han entret sitt private lille skrekkabinett i Oslo Spektrum i går kveld. Brian Hugh Warner aka Marilyn Manson har spist sine David Bowie-piller. Den store forskjellen er at der Bowie stort sett har pløyd ny musikalsk grunn gjennom hele sin karriere, har 38-åringen gjerne nøyd seg med å skrive den samme sangen om igjen. Det er ikke så farlig så lenge låtene har navn som «mObscene», «Disposable Teens» eller «The Fight Song», men gjennom en hel konsert blir det på kanten hult.

Estetisk praktfullt

Materialet fra «Eat Me, Drink Me» var stort sett en velfungerende sovepille i plateform. Under gårsdagens konsert var det også dette som sørget for de fleste dødpunktene, selv om åpningen med «If I Was Your Vempire» fungerte brukbart nok. Manson scorer sine største poeng på sin utpregede estetiske sans, der han boltrer seg i kostymeskifter, levende lys og lekkert illustrerte baktepper. Bandet og far selv har stålkontroll på det musikalske aspektet, selv om sandpapirstemmen av og til drukner litt i fuzzgitarøset.

Utgått som provokatør

Mansons utrettelige tirader mot autoriter og kristenfundamentalister biter ikke like godt fra seg blant bastionen av maskarasminkede gothkids på Spektrum-betongen som i hjemlandet. Likevel, knyttneven som ble rettet mot dem som har trukket Manson inn i Columbine-tragedien i «Irresponsible Hate Anthem» (kveldens høydepunkt) var velrettet nok. Warner er med andre ord ikke mye av en provokatør lenger, men man hørte ingen klage da Mørkemannen gjentatte ganger datt ned på kne og stirret på hylende fjortisjenter med kontaktlinsefargede øyne.

Et veloljet skrekkens teater, verken mer eller mindre.

DJEVELENS POSØR: Den aldrende sjokkrockeren har fortsatt orden i garderobeskapet. Foto: HÅKON EIKESDAL
DJEVELENS POSØR: Den aldrende sjokkrockeren har fortsatt orden i garderobeskapet. Foto: HÅKON EIKESDAL Vis mer