- Eget fag å bli kvitt lik

STOCKHOLM/OSLO (Dagbladet): Madonnas samboer Guy Ritchie (32) nøyer seg ikke med fiktive klisjeer når han lager sine filmer.

- Før jeg laget «Snatch» fant jeg ut at 12 griser bruker en halvtime på å ete opp et lik, forteller han til Dagbladet.

Når Ritchie lager hardkokte gangsterfilmer fra Øst-Londons skrå bredder, tar han ikke lett på researchen.

Griser

- Det å bli kvitt døde kropper er et fag i underverdenen. En type jeg kom i kontakt med kjente en fyr som hadde hatt dette som jobb i 10- 15 år. Han hadde prøvd alle metoder; gravd ned likene, droppet dem i elver og murt dem inn i betong. Men ingen metode var så effektiv som å la en flokk griser gå løs på liket. Hvis han sørget for å ta vekk tenner, negler og hår på forhånd, ville alt være vekk etter en halvtimes tid. Og etterpå kunne etterforskerne bare glemme å finne DNA-bevis.

Guy Ritchie har i løpet av de siste to årene tatt steget opp som Englands mest framgangsrike filmregissør. Lavbudsjettfilmen «Lock, Stock and Two Smoking Barrels» (1998) ble en suksess over hele verden, og i dag har oppfølgeren «Snatch» norgespremiere.

Ritchie har selv skrevet manus til filmene. Vanking med kriminelle har vært en del av forarbeidet.

- Det er en helt annen verden med helt andre koder. Men de er mødre og fedre som oss andre, og deres moralske standarder er ikke nødvendigvis lavere enn vanlige folks, hevder Ritchie.

Mobbeoffer

Selv vokste han opp med overklasseforeldre som skilte seg da han var fem. Dyslektikeren Guy ble mobbeoffer og villstyring. Stefaren fikk sendt ham på judo- og karatetrening, og Guy begynte å slå fra seg. Livets egen research foregikk på den ene kostskolen etter den andre.

- Jeg har aldri kjent en doplanger som ikke har privatskolebakgrunn, har han sagt.

Tilværelsen har også gitt ham et knivarr i ansiktet. Han er kjent for å ha et ustyrlig temperament, og han har et kontroversielt voldssyn.

- Vold kan være både ille, opprørsk og nødvendig. Vold kan også lede til noe positivt. Men med vissheten om at vold er en del av livet, er jeg ikke redd for å la vold være en del av filmene mine. Og i forhold til det virkelige livet er ikke voldsscenene i filmene mine verdt å nevne engang, sier Ritchie.

Både «Lock, Stock...» og «Snatch» skildrer en svært mannsdominert verden.

- Det er ikke plass til kvinner og barn i filmer som dette.

- Gutta i disse filmene bryr seg ikke om den slags. Virkeligheten i «Snatch» er da heller ikke virkeligheten . Vi snakker om en surrealistisk kunstform. Jeg lager fantasifilmer som bare har et snev av virkelighet i seg, sier han.

- Jeg vil først og fremst lage gode, underholdende filmer. Jeg er besatt av tanken på å utnytte filmmediets mange muligheter. Jeg vil fylle hver rute med mest mulig handling. Du kan si at jeg fortsatt er høy på å lage film, sier Guy Ritchie.

POSITIV VOLD: - Vold kan lede til noe positivt, sier Guy Ritchie. Filmskaperen mener virkelighetens vold er verre enn filmens.