SELGES: Mandag bekreftes det at A-pressen selger sine aksjer i TV 2 til Egmont. Foto: Jacques Hvistendahl
SELGES: Mandag bekreftes det at A-pressen selger sine aksjer i TV 2 til Egmont. Foto: Jacques HvistendahlVis mer

Egmont kjøper TV 2

- Vil ikke innebære endringer for tv-kanalen.

(Dagbladet): Det er nå klart at det danske mediekonsernet Egmont kjøper A-pressens aksjer i TV 2.

Tidligere har de to konsernene eid 50 prosent hver av TV 2-aksjene.

Et slikt salg kan være første skritt på veien til å skape en nordisk TV-gigant.

- Som medstifter og medeiere i TV 2 har Egmont vært opptatt av virksomhetens langsiktige utvikling. Når A-pressen ønsket å selge sine aksjer, var det derfor naturlig for oss å kjøpe. TV står som et sentralt område for Egmont å investere mer i. Kjøpet er derfor helt i tråd med vårt langsiktige strategi og engasjement på dette området, sier konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh, i en pressemelding mandag.

Han understreker at kjøpet i seg selv ikke innebærer endringer for TV 2.

- Legger vekt på lokal, norsk ledelse - Vi ønsker at TV 2 viderefører sin satsing på nyheter, sport og underholdning. Egmont er garantist for at TV 2 fortsatt skal være et uavhengig mediehus, med norsk profil, og at virksomheten skal fortsette med å bygge gode og nære relasjoner til det norske folk, sier Kragh.

Allerede torsdag skrev Dagbladet at A-pressen ønsket å selge et ukjent antall aksjer i TV 2 til det danske mediekonsernet Egmont.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Vi har som eiere i TV 2 bidratt aktivt til det som i dag er Norges største kommersielle TV-virksomhet. Etter at vi for en måned siden kjøpte Edda Media fra britiske Mecom, er imidlertid tiden nå inne for oss til å konsentrere vår virksomhet og kapital om lokale medier, sier konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, i en pressemelding mandag.

Eriksen skal fortsette som styremedlem i TV 2.

KJØPER: Konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh, understreker at kjøpet i seg selv ikke vil innebære endringer for TV 2.
Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix
KJØPER: Konsernsjef i Egmont, Steffen Kragh, understreker at kjøpet i seg selv ikke vil innebære endringer for TV 2. Foto: Jarl Fr. Erichsen / Scanpix Vis mer

Styreleder i TV 2 og finansdirektør i Egmont, Hans J. Carstensen, understreker at Egmont vil legge vekt på lokal, norsk ledelse.

- TV 2 er i dag ikke bare en TV-kanal, men et mediehus som tar innholdet ut på flere plattformer. Egmont vil, som vi alltid har gjort, stå bak alle store satsinger og investeringer i TV 2. Vi legger vekt på lokal, norsk ledelse. Som eiere stiller vi oss hundre prosent bak TV 2s avtale med den norske stat, som innebærer at TV 2 er allmennkringkaster med hovedkontor i Bergen, sier han i pressemeldingen.

-Utmerket samarbeid - Vi har hatt et utmerket samarbeid med A-pressen om vårt felles eierskap i TV 2, og vi har stått sammen om strategien for selskapet, hvilket har gitt ledelsen i TV 2 gode arbeidsvilkår for å videreutvikle selskapet, sier Carstensen.

Egmont, som har vært medeier siden stiftelsen av TV 2 i 1991, betaler et kontantbeløp på 2,1 milliarder norske kroner for A-pressens 50 prosent andel i TV 2, og vil dermed eie 100 prosent av Norges største kommersielle TV-virksomhet.

Konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, forteller at han er fornøyd med salget.

- Når vi nå selger oss ut av TV 2, er vi glade for at det skjer til en aktør som kjenner selskapet godt, som gjennom mange år har vist at de er en solid og langsiktig medieeier, og som respekterer redaksjonell frihet og publisistiske prinsipper, sier han.

Helge Rønning, professor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror ikke salget blir spesielt drastisk for TV 2 på kort sikt.

- Egmont er jo allerede en stor eier av norske medier, ved siden av TV 2 har de store eierandeler i blant annet Cappelen Damm. De er faktisk større medieeier i Norge enn i Danmark, sier Rønning til Dagbladet.

- På vei mot et samnordisk TV-marked Professoren er langt mer interessert i hva salget signaliserer om veien framover for A-pressen.

- Dette er enda et tegn på at A-pressen trekker seg ut av TV-markedet; fra før har blant annet TV 2s nåværende konsernsjef (Alf Hildrum, red.anm.) gått fra nettopp A-pressen, som har uttalt at de ønsker å satse tyngre på lokalmedier.

SELGER: Konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, vil konsentrere virksomheten om lokale medier. 
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
SELGER: Konsernsjef i A-pressen, Thor Gjermund Eriksen, vil konsentrere virksomheten om lokale medier. Foto: Gorm Kallestad / Scanpix Vis mer

Rønning tror salget av TV 2 til Egmont kan være tegn på at vi er ytterligere på vei mot et samnordisk TV-marked, der store eiere som nettopp Egmont, Bonnier og Sanoma dominerer de fire store nordiske TV-kanalene med konsesjonsplikt.

- Men dette er jo ikke noe som er skjedd over natta; det er en utvikling som for TV 2s del startet for ca. ti års tid siden, sier han.

Medieviteren tror ikke nødvendigvis salget får negative konsekvenser for programtilbudet.

- Først og fremst vil de styrkede nordiske selskapene stå sterkere i forhandlinger om store internasjonale programmer, som for eksempel sentrale sportsbegivenheter, sier han.

- IKKE DRASTISK: Helge Rønning ser salget som et tegn på at A-pressen trekker seg ut av TV-markedet.

Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet
- IKKE DRASTISK: Helge Rønning ser salget som et tegn på at A-pressen trekker seg ut av TV-markedet. Foto: Lars Eivind Bones/Dagbladet Vis mer