Reaksjonene i etterkant av Telia-reklamen om friheten til å velge har endt opp i en hatsk suppe som er svært usunn for samfunnet.
La oss kjapt gå gjennom saken først. Telia har laget en reklame om friheten til å velge. De har tatt med en kort filmsnutt med en kvinne som tar på seg og tester ut en hijab, og en filmsnutt med en som tar av seg et sjal fra hodet. Det er nett-trolljeger Mia som nekter konformitet, river nisseluene av folk og avslører og eliminerer nettroll. Vi ser et homofilt par som gifter seg og deler det med sine foreldre via en videochat. Det er en liten snutt med barn som danser og «flosser», samt en som imiterer Elvis. Mye innhold på kort tid. Budskapets essens er frihet til selv å velge, og trygghet. Jeg bruker litt tid på å skrive dette fordi det faktisk henger litt sammen.
Mye fokus har kommet på reaksjonene på Facebook og Instagram på Telia sine sider hvor videoen har vært delt. Grov sjikane, trusler og en språklig kloakk har blitt tømt ut fra en liten gruppe gutter med muslimsk bakgrunn. Vi snakker om over tusen innlegg på Instagram og flere hundre på Facebook. Når man går gjennom disse trådene er det faktisk viktig å ta inn over seg at veldig mange av kommentarene er fra noen få personer/profiler. Det er ikke en «storm» av klager, det er heller ikke en «kontroversiell» video, som enkelte har påstått i nyhetene.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger