BÅNDLEGGE: Det oppsiktsvekkende er likevel at partiet tydeligvis mener at det er et politisk spørsmål om kommunen skal kunne båndlegge eiendom utover det som framgår av kontrakten, skriver artikkelforfatteren. På bildet er det private Nordberghjemmet på Tåsen i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
BÅNDLEGGE: Det oppsiktsvekkende er likevel at partiet tydeligvis mener at det er et politisk spørsmål om kommunen skal kunne båndlegge eiendom utover det som framgår av kontrakten, skriver artikkelforfatteren. På bildet er det private Nordberghjemmet på Tåsen i Oslo. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

St. Halvardshjemmet:

Eiendomsretten står åpenbart for fall når Frp finner det opportunt

Oslo Frp virker å mene at når en privat aktør først inngår en kontrakt med det offentlige, gir de også fra seg råderetten over eiendommen det gjelder når kontrakten utløper.

Meninger

Toppolitikere i Oslo Frp har gjennom nylige utspill avslørt en alvorlig mangel på forståelse for forholdet mellom offentlige myndigheter og privat eiendomsrett.

Tilsynelatende mener Oslo Frp at når en privat aktør først har stilt eiendommer til disposisjon for det offentlige gjennom en kontrakt, gir de også fra seg råderetten over eiendommen når kontrakten utløper.

Dette er oppsiktsvekkende fra et parti som i sitt program skriver at det «anser eiendomsretten som et overordnet prinsipp og motsetter seg inngrep i den private eiendomsretten.»

I Nettavisen kritiserer politisk nestleder i Oslo Frp, Tone Ims Larssen, et kontraktsforhold som ble inngått da Frp utgjorde en del av det styrende flertallet i Oslo.

Hun mener kontrakten om sykehjemsdrift i St. Halvardshjemmet ikke var god nok, og at driften burde ha blitt faset ut i takt med at beboerne selv ønsket å flytte eller døde.

Det er én sak at Oslo Frp er misfornøyd med kontrakter de selv har kunnet legge premissene for, og vil pålegge private aktører uøkonomisk drift med lavt belegg og uforutsigbar tidshorisont.

Noe annet er at de legger for dagen en fullstendig mangel på forståelse for lovverket for offentlige anskaffelser: Kommunen kan på ingen måte bare øke kontraktsverdiene etter eget forgodtbefinnende.

Det oppsiktsvekkende er likevel at partiet tydeligvis mener at det er et politisk spørsmål om kommunen skal kunne båndlegge eiendom utover det som framgår av kontrakten. Dersom Frp mener at en kontrakt skal forlenges, skal det tilsynelatende bare kunne besluttes, uten at eieren har noe de skulle ha sagt.

Eventuelt skal eiendomsbesittere måtte forholde seg til et uforutsigbart lappeteppe av tilleggsanskaffelser som undergraver muligheten til strategisk disponering av eiendommene for å tilfredsstille partiets vilkårlige innfall.

Når kontrakten er utløpt mener Ims Larssen at Bymisjonen ikke skal kunne drive den virksomhet de selv ønsker i byggene som fristilles. Et interessant standpunkt fra et parti som i sitt program skriver at «det stadig voksende offentlige byråkratiet er en trussel (…)» og at «regler, rammer og skattesystem må være forutsigbare».

Det er mulig at Oslo Frp ikke faktisk mener det partiets representanter sier. Dersom partiet står bak dem, snakker vi om et syn på forholdet mellom offentlige myndigheter og privat eiendomsrett der eiendomsretten står for fall når partiet finner det opportunt.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook