Three 6 Mafia, her representert ved Paul "DJ Paul" Beauregard, til venstre, og Jordan "Juicy J" Houston, til høyre.. (AP Photo/Jason DeCrow)
Three 6 Mafia, her representert ved Paul "DJ Paul" Beauregard, til venstre, og Jordan "Juicy J" Houston, til høyre.. (AP Photo/Jason DeCrow)Vis mer

Ukas VERS: Juicy J - «Slob On My Knob»

Eksepsjonelt grisete og eksepsjonelt fengende

Hvorfor er Three 6 Mafias griselåt-klassiker plutselig allestedsnærværende i #metoo-året 2018?

Barn og tilfeldige lyttere kjenner ham kanskje som han der fyren som rapper litt et stykke uti Katy Perrys «Dark Horse» fra 2014. For oss som er hakket mer fortrolige med Juicy J – født Jordan Michael Houston, en ekte «son of a preacher man» og rapper og produsent i legendariske Three 6 Mafia –​ er det unektelig en interessant gjesteopptreden han har i akkurat den låta.

Ikke minst i videoen, som selvbevisst forteller oss at handlingen foregår i «Memphis, Egypt», og altså ikke Memphis, Tennessee, der gjesteartisten kommer fra. I 2014 nøt Juicy J fortsatt en viss berømmelse i kjølvannet av at han og makkeren DJ Paul usannsynlig nok hadde vunnet en Oscar (!) for låta «It's Hard Out There For A Pimp» i 2006. Noe som i sin tur førte til at Juicy J brøt med DJ Paul, signerte med Wiz Khalifas Taylor Gang og fikk en liten solo-hit i 2012, i en alder av 37. Før han altså ble snappet opp til det som hittil og vel for all tid kommer til å bli stående som Katy Perrys aller største hit.

«Dark Horse» er en ytterst katyperrysk fantasi, der Perry i videoen spiller en egyptisk farao som tar imot tre mørkhudete beilere etter tur, for så å skyte lyn ut av fingrene og forvandle dem til sand når det viser seg at de ikke kan tilfredsstille hennes lyster. En kan merke seg at sandtrolldommen er utpreget seksuell: disse mennene går bokstavelig talt i oppløsning når hun berører dem.

Videoen har blitt beskyldt for både det ene og det andre, men kritikken bommer som regel på den komiske, selvironiske og lystbejaende tonen i Perrys univers. Den viktigste konfrontasjonen «Dark Horse» setter i stand er den mellom Katy Perry og rapperen Juicy J, den hvite, kvinnelige popstjernen og den svarte, mannlige rapperen.

«Dark Horse»-duett: Katy Perry og Juicy J. Foto: NTB scanpix
«Dark Horse»-duett: Katy Perry og Juicy J. Foto: NTB scanpix Vis mer

For «Dark Horse» handler om å komme i kontakt med sin feminint-erotiske kraft. I utgangspunktet er den grenseløs og god («I'm capable of anything»), men hvis den misbrukes av den maskuline motparten kan den vendes til svart og hedensk magi: «Make me your Aphrodite / Make me your one and only / But don't make me your enemy». Idet han prøver å herske over henne, forhekser hun ham. Juicy Js funksjon i låta er derfor å abdisere: «Her love is like a drug, I was tryna hit it and quit it / But lil mama so dope, I messed around and got addicted.»

Interessant nok er det altså hun som er «the dark horse», utfordreren som uforutsett går seirende ut av leken. Det «mørke» henter kraft fra den seksualiserte, svarte rapkulturen, men tekstens poeng er at mørket egentlig er en indre, kvinnelig kraft som undervurderes fordi den ikke er synlig.

Juicy J er valgt inn til denne «rollen» nettopp på grunn av hans ellers hypermaskulint aggressive og ufølsomme persona, både som soloartist og Three 6 Mafia-medlem. I hans tekstlige og musikalske Memphis-univers er halliken – den som kontrollerer og selger kvinnelig seksualitet som en vare - mannsidealet, og pimpin' honnørverbet fremfor noe. Juicy J er, med andre ord, nettopp en slik mann som kan gjøre kvinnen til sin fiende, for å sitere Katy P. Allmusic-anmeldelsen av 1999-albumet CrazyNDaLazDayz oppsummerer det slik:

«Most of the songs have blatant references to riot-inciting violence, particularly songs such as "Get Buck, Get Wild" and "Elbow a Nigga." And when the rappers aren't trying to lyrically start fights, they're most likely spouting misogynist rants in songs such as "Slob on My Knob" and "All Dirty Hoes." So when you really sit down and think about it, this music appeals to the most primal male instincts.»

Kan en slik anmeldelse konkludere med å gi mer enn tre av fem stjerner til albumet? Det kan ikke det, vettu.

Men hvis du setter deg ned og lytter til alle rap-albumene som ble sluppet i 1999 nå i dag, er CrazyNDaLazDayz - produsert av DJ Paul og Juicy J - sannsynligvis det eneste som høres ut som om det oppsummerer lyden av amerikansk hiphop i de 19 årene som har gått siden 1999. Derfor lyder det også minst like friskt i dag.

Likevel markerte «Dark Horse» et vendepunkt i Juicy Js karriere. Låta ble 2014s nest største hit etter «Happy». Men siden da er det som om den gamle råtassen har bukket under for Katy Perrys jentete popmagi, som om hans nakne hitbegjær har oppløst ham i sand. Hiphopen vendte snart seg vekk fra det hypermaskulint aggressive, og åpnet seg mot det androgyne, eksperimenterende og drittsekk-følsomme. Juicy J forsvant. Vi fikk Kendrick, Future, Young Thug og Lil Uzi Vert i stedet. Og det var kanskje et greit bytte?

Vel. I 2018 er Juicy J høyst tilstedeværende på hitlistene. Om ikke i egen person, så som innflytelseskilde. Mot bunnen av Billboards Hot 100 akkurat nå finner vi Plies' partnerhyllest «Rock». Den låner beaten sin fra Three 6 Mafias 1997-klassiker «Late Night Tip». Neste uke regner jeg med at Rae Sremmurds fabelaktige nye single, «Powerglide» plasserer seg på lista. Den bruker beaten (og melodien) til Three 6 Mafias «Side 2 Side», og har med Juicy J som gjest på sisteverset.

Men det er ikke alt. De siste månedene har to raplåter konkurrert om plassen høyt oppe på listene: G-Eazys «No Limit», med Cardi B og A$ap Rocky og Juicy J på remixen peaket på en fjerdeplass på Hot 100. Og A$ap Fergs «Plain Jane» med Nicki Minaj på remixen – peaket på 26. plass. Begge disse låtene har tilnærmet identisk beat, tempo og flow, fordi de begge er «remakes» av den samme Three 6 Mafia-klassikeren «Slob On My Knob» fra CrazyNDaLazDayz. På «Plain Jane» inkorporerer Ferg dessuten Juicy Js tekstlinje «suck a nigga dick or somethin'», mens verdens åttende underverk, Cardi B, modulerer den til «fuck and then I get some money» på «No Limit».

«Slob On My Knob» er både eksepsjonelt fengende – og eksepsjonelt grisete. Skulle man føle behov for å sparke inn vidåpne dører, kan man gjerne kalle den misogyn. Her er det tross alt ikke bare snakk om å trekke en sekk over hodet på sexpartneren så man slipper å se ansiktet hennes, men også om å vurdere å ringe gutta så de også kan få benytte seg av jenta. I stedet ender han med å sende henne i dusjen fordi det lukter vondt av skrittet hennes – og benytter anledningen til å stikke av:

«Slob on my knob like corn on the cob
Check in with me, and do your job
Lay on the bed, and give me head
Don't have to ask, don't have to beg
Juicy is my name, sex is my game
Let's call the boys, let's run a train
Squeeze on my nuts, lick on my butt
The natural curly hair, please don't touch
First find a mate, second find a place
Third find a bag, to hide the ho face
Real name Rover, I said bend over
I started to knock, then came the odor
Smelled like mush, should've had a woosh
Told her to stop and take a douche
While she did that, I didn't want the cat
So I bounced out and never came back»

«Sex is my game», rapper Juicy J, men sjelden har man vel hørt et vers som i så stor grad handler om å slippe å ha sex. Målet er å stikke av, å skjule seg i mengden, å slippe å forholde seg til den man er naken med, å slippe å bli berørt: «please don't touch». Så lenge hun «gjør jobben sin» og betjener ham, er det greit, men blikket hennes er farlig, og må unngås for enhver pris. Er det svart magi som skjuler seg der, kanskje?

Vi trenger ikke late som om dette er høyverdig humanisme så lenge vi anerkjenner at det er en særdeles slitesterk raplåt. Den har overlevd i godt over tjue år – Juicy J skrev den da han var 16, altså rundt 1991, og en tidlig versjon finnes på samleren ​ Club Memphis - Underground Vol 2​, som også ble sluppet i 1999. Så hvorfor er denne griselåta fortsatt med oss?

Først og fremst er den skrivemaskinaktig-repetitive tap-tapa-tap-flowen til Juicy J ekstremt gøyal å rappe med til. Verset er full av korte stavelser og lydmalende ord (mush/woosh/douche) og dumme metaforer som tjener på at Juicy J fremfører dem helt uten følelser. Man mistenker at han kanskje synes det er morsommere – og enklere – å rime enn å ha sex.

Drømmen om frihet og allmakt –​ om å kunne komme unna med hva som helst og «never get caught», som det heter til slutt i låta – møtes ikke med underkastelse, men med motstand og dialog. Det tok ikke lang tid før Three 6 Mafia-kumpan La Chat var på banen med en svarlåt, der refrenget gikk «Slob on my cat, get it nice and wet / Check in with me, holla at La Chat!» Uten «Slob On My Knob», ingen «Dark Horse». Og jeg nevnte vel at de beste versene på både «No Limit» og «Plain Jane» tilhører de kvinnelige rapperne? «Slob On My Knob» kommer kanskje aldri til å dø, men 2018 tilhører Cardi B og Nicki Minaj.