Eksklusive «Lost»-episoder på mobilen

Blir aldri vist på TV.

(Dagbladet.no): Walt Disney-konsernet og en stor amerikansk mobiloperatør er i ferd med å inngå en avtale som eksperter tror kan innebære en liten revolusjon i amerikansk underholdningsindustri.

Fra neste år skal mobilbrukere få mulighet til å kjøpe korte episoder av «Lost» som aldri blir vist på TV, ifølge nyhetsbyrået Reuters.

Nye karakterer

Innspillingen av de flere minutter lange episodene - som får tittelen «Lost Video Diaries» - vil skje på Hawaii i løpet av desember.

Her vil man møte to nye karakterer, som dokumenterer hendelser på øya gjennom mobiltelefonen sin. TV-versjonen vil fortsatt utgjøre hovedhistorien, men mobilepisodene vil vise nye hendelser, og kanskje også gi flere hint om de mange mysteriene som preger serien.

Hverken TV-selskapet ABC eller Touchstone Television vil være involvert i produksjonen av episodene. Det er antatt at mobilselskapet Verizon vil være Disneys foretrukne partner i prosjektet. Ingen av aktørene i prosjektet ønsker å kommentere saken.

Ifølge Reuters planlegges det også ulike løsninger for å integrere handlingen i TV-serien med mobilversjonen.

«Lost» er ikke den eneste serien som lager eksklusive mobilepisoder. Fox-serien «24» har for eksempel satset tungt på dette. Paris Hilton-showet «The Simple Life: Interns» tilbyr også et minutt lange videosnutter for mobilkunder.

SATSER PÅ NYE MEDIER: ABC-serien «Lost» er mest populær på iTunes. Nå håper serieskaperne også å tjene penger på innhold laget eksklusivt for mobilen. FOTO: TVNORGE
SATSER PÅ NYE MEDIER: ABC-serien «Lost» er mest populær på iTunes. Nå håper serieskaperne også å tjene penger på innhold laget eksklusivt for mobilen. FOTO: TVNORGE Vis mer

Mest pop på iTunes

Fra neste år skal den amerikanske Emmy-prisen ha en egen kategori for mobilserier.

Prisene vil gå til filmskapere som greier å vise til «en fremdragende prestasjon i innhold til ikke-tradisjonelle visningskanaler». Innholdet må være eksklusivt for mobiltelefonen.

- Produsentene kommer ikke til å kunne ta ti minutter fra en såpeopera og si at «her er ditt program», forklarte Peter Price, direktør ved National Academy of Television Arts and Sciences, nylig til BBC.

«Lost» er også serien flest iPod-brukere er interessert i å betale for å se.

Ifølge nyhetsbyrået AP hevder Apple at de har solgt over en million «Lost»-episoder via iTunes.

TV-SERIER VIA IPOD: Samtidig med lanseringen av iPod ga Apple brukerne muligheten til å velge mellom og laste ned rundt 2000 videoklipp fra iTunes.