Eksotiske drømmer

Astrid Nordang er en velopplagt, sikker og morsom forteller.

BOK: Kunstnerisk overskudd og en lakonisk humor, kjennetegner Astrid Nordangs tredje roman. Handlingen forgår i Argentina. Lydia reiser fra tenåringsdatter, eksmann og svigermor for å få klarhet i en gammel historie. Hun flyr til Buenos Aires der hun skal oppsøke Lidia Cardinale; forfatteren bak en bestselger der Lydias farfar figurerer.

Lokkende kokke

Lydia er reporter og planlegger flere artikler fra Argentina. Hun forsøker å komme i kontakt med Cardinale, men lykkes ikke med det første. Isteden møter hun en rekke andre skruer: En intens australier som lager dokumentar om indianerne, en paranoid guide, og ikke minst en saktmodig musiker, som blir Lydias reisefølge gjennom Argentina.

Lydias opplevelser avbrytes av partier med farfarens dagboksnotater. Han rapporterer fra livet i jungelen – om kjedsomhet, lumske undersåtter og den dyriske og lokkende kokka Bonita. Dagboka er fascinerende og uttrykker blant annet tidas holdning til urinnvånere.

God romanstruktur

Nordang er morsom, kunnskapsrik og vimsete på en konstruktiv måte: Mye får plass i romanen, som har mange tematiske greiner. Hun holder godt på leseren ved å anvende utsettelsen som litterær teknikk. Vi venter lenge og forventningsfullt på møtene og hendelsene som romanen legger opp til.

Et annet strukturelt trekk er konsentrasjonen rundt enkelte metaforer. I Rana (frosk på spansk) Rex dukker frosker opp flere steder. Særlig får frosken betydning for Lydias arbeid med å forstå datteren og hennes mystiske fallesyke. I løpet av reisen tenker Lydia at forandringen i familielivet, med hennes egen utflytting, er kommet for raskt på datteren. Kanskje føler datteren at hun må forholde seg til to verdener – lik frosken som lever både i vann og på land – og faller fordi hun ikke greier å forene dem. I dette bildet må Lydia også nytolke sin egen rolle.

Original

Bildene knyttet til dyr og insekter er i det hele tatt av det uforglemmelige slaget: Lydias farfar som står «ansikt til ansikt» med en jaguar. En bussrute helsvart av døde insekter som stenger det argentinske morgenlyset ute. Lydia slumrende under et tre og plutselig fullstendig dekket av kakerlakk-kadavre. «Lik i lasten», synes bildene å varsle.

En kostelig kjeksspisingsscene er også blant bokas høydepunkter. Du har neppe lest en liknende scene før. Den gjennomgående originaliteten er forfriskende, og livsmotet sjarmerende, i denne romanen.