MILLIONKONSEPT: Talkshowkongen Fredrik Skavlan har bygget opp et verdifullt konsept, som TV 2 nå har investert i. Foto: Sveinung U. Ystad / Dagbladet
MILLIONKONSEPT: Talkshowkongen Fredrik Skavlan har bygget opp et verdifullt konsept, som TV 2 nå har investert i. Foto: Sveinung U. Ystad / DagbladetVis mer

Fredrik Skavlan går til TV 2

Ekspert: - TV 2 kan tjene millioner per program

Skavlan-signeringen er et signal overfor annonsørene, mener Morten Wiberg i Carat.

I dag ble det kjent at programleder Fredrik Skavlan tar med seg sitt eget talkshow, «Skavlan», over til TV 2. Overgangen skjer ifølge NRK fordi TV 2 utkonkurrerte dem på pris for rettighetene til å sende programmet.

Skavlan eier disse rettighetene gjennom sitt eget produksjonsselskap, Monkberry. Tv-ekspert i reklamebyrået Carat, Morten Wiberg, mener TV 2 har gjort et kupp.

- Rekrutteringen er et signal overfor annonsører, som viser at de ikke ligger på latsida og hvor mye de satser på fredagsunderholdningen. Over veldig mange år har Skavlan generert store mengder seere for NRK, og dette vil nok fortsette hos TV 2, selv om tallene nok vil bli litt lavere, sier Wiberg.

- Millioner per program

Ifølge tall fra NRKs analyseavdeling, som Dagbladet har fått oversendt i dag, har Skavlan hatt et snittall på 840 000 seere de i siste fem åra.

Wiberg sier det er vanskelig å vite hvor mye TV 2 kan tjene på «Skavlan», men han anslår at konseptet kan gi TV 2 mellom 500 000 og 700 000 seere hver fredag.

- Bruker man det som utgangspunkt, kan TV 2 tjene mellom 600 000 og 700 000 kroner per reklameblokk. Med en blokk før, en i midten og en etter kan det gi nettoinntekter på rundt to millioner kroner per program, sier Wiberg.

I tillegg til at «Skavlan» skal sendes på TV 2 fredag kveld, blir det også en stor satsing på TV 2s strømmetjeneste Sumo, melder TV 2.

- Mister sin største profil

TV 2 har også fredagsflaggskipet «Senkveld», som nå er gått i arv fra profilene Thomas Numme og Harald Rønneberg til to nye programledere, Stian Blipp og Helene Olafsen.

Det er tydelig at TV 2 satser på en stor fredagsflate, sier Wiberg.

- NRK mister nå sin største profil og det vil nok merkes. Skavlan må erstattes og det er ikke lett, men NRK er flinke til å skape nye talenter og konsepter. Det blir noen krusninger i sjøen framover, sier han.

- Flytter markedsandeler

Marianne Massaiu, tv-sjef i MediaCom, benytter anledningen til å gratulere TV 2.

- Dette vil jeg tro de er veldig godt fornøyde med, sier hun til Dagbladet.

Massaiu ønsker ikke å si noe om hvor mye avtalen kan være verdt for TV 2, men slår fast at «Skavlan» er et konsept som vil flytte markedsandeler over til kanalen.

- Han er jo en del av helga til store deler av det norske folk. Da slår programlojaliteten inn. Det ser ut som om de skal lage programmet over samme lest, og da er det stor sannsynlighet at kjernemassen av seere blir med Skavlan til neste kanal, sier Massaiu.