Fredrik Skavlan går til TV 2

Ekspert: - TV 2 kan tjene millioner per program

Skavlan-signeringen er et signal overfor annonsørene, mener Morten Wiberg i Carat.

MILLIONKONSEPT: Talkshowkongen Fredrik Skavlan har bygget opp et verdifullt konsept, som TV 2 nå har investert i. Foto: Sveinung U. Ystad / Dagbladet
MILLIONKONSEPT: Talkshowkongen Fredrik Skavlan har bygget opp et verdifullt konsept, som TV 2 nå har investert i. Foto: Sveinung U. Ystad / Dagbladet Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

I dag ble det kjent at programleder Fredrik Skavlan tar med seg sitt eget talkshow, «Skavlan», over til TV 2. Overgangen skjer ifølge NRK fordi TV 2 utkonkurrerte dem på pris for rettighetene til å sende programmet.

Skavlan eier disse rettighetene gjennom sitt eget produksjonsselskap, Monkberry. Tv-ekspert i reklamebyrået Carat, Morten Wiberg, mener TV 2 har gjort et kupp.

- Rekrutteringen er et signal overfor annonsører, som viser at de ikke ligger på latsida og hvor mye de satser på fredagsunderholdningen. Over veldig mange år har Skavlan generert store mengder seere for NRK, og dette vil nok fortsette hos TV 2, selv om tallene nok vil bli litt lavere, sier Wiberg.

- Millioner per program

Ifølge tall fra NRKs analyseavdeling, som Dagbladet har fått oversendt i dag, har Skavlan hatt et snittall på 840 000 seere de i siste fem åra.

Wiberg sier det er vanskelig å vite hvor mye TV 2 kan tjene på «Skavlan», men han anslår at konseptet kan gi TV 2 mellom 500 000 og 700 000 seere hver fredag.

- Bruker man det som utgangspunkt, kan TV 2 tjene mellom 600 000 og 700 000 kroner per reklameblokk. Med en blokk før, en i midten og en etter kan det gi nettoinntekter på rundt to millioner kroner per program, sier Wiberg.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer