POPULÆRT: Wagner Moura spiller narkobaronen Pablo Escobar i serien «Narcos», en av en lang rekke megasuksesser for Netflix. Foto: Daniel Daza / Netflix
POPULÆRT: Wagner Moura spiller narkobaronen Pablo Escobar i serien «Narcos», en av en lang rekke megasuksesser for Netflix. Foto: Daniel Daza / NetflixVis mer

Ekspert om TV 2s hårete mål: - Som å utkonkurrere Google

Skal TV 2 ta Sumo til Netflix-nivå, er de avhengig av høyt volum, mener medieviter.

(Dagbladet): - Sumo har vært der lenge, men vi vet lite om strømmetallene. Skal TV 2 ta Sumo til Netflix-nivå handler er de avhengig av høyt volum av attraktivt innhold, sier medieekspert Vilde Schanke Sundet ved Høgskolen i Lillehammer til Dagbladet.

Hun mener det er riktig å satse på strømmetjenesten Sumo, men å bli like store som Netflix i Norge ser hun derimot som et hårete mål.

- Det blir på mange måter som å utkonkurrere Google, fortsetter hun.

Massive kutt

Torsdag presenterte TV 2-ledelsen, med administrerende direktør Olav T. Sandnes i spissen, konsekvensene av den massive innsparingen på minimum 350 milioner kroner kanalen står overfor fram mot 2020. Det ble bekreftet at over 170 mennesker må forlate TV 2, enten frivillig eller gjennom oppsigelser.

VARSLET KUTT: Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet
VARSLET KUTT: Sarah Willand, TV 2-sjef Olav T. Sandnes, og nyhets- og sportsredaktør Jan Ove Årsæther. Foto: Eivind Senneset / Dagbladet Vis mer

Samtidig som de omorganiserer for harde livet forhandler Norges største kommersielle tv-kanal med staten. De vil ha mer pengestøtte til å lage nyheter og annet vesentlig innhold, som debattprogrammer og dokumentarer.

Stiller krav til staten

Dersom ikke kravene blir møtt, vil ikke TV 2 godta å signere en ny søknad om å bli kommersiell allmennkringkaster fra 2017, understreket TV 2-sjef Sandnes i går.

Uten en avtale med staten om pengeoverføringer, eller «motytelser» som Sandnes kaller det, er det ingen som krever at kanalen skal sende nyheter og annet svært kostbart vesentlig innhold.

Sandnes innrømte også at TV 2 har prioriert pengebingen skjevt. For mye penger er investert i tv-kanalen, eller lineære TV 2, og for lite har gått til det digitale alibiet, TV 2 Sumo.

Sumo vs. Netflix

Det skal det imidlertid gjøres noe med.

- Sammen med Netflix skal TV 2 være en av to leverandører nordmenn opplever at de trenger av strømmetjenester, uttalte Sandnes til pressen. Betydelige ressurser skal altså nå dyttes inn i Sumo.

Sammen med kutt kommer ofte satsinger, men ekspert Schanke Sundet tror det blir vanskelig for TV 2 å komme tilbake til gullalderen da de hadde reklamemonopol.

- Det kan bli flere kutt framover og det spørs om staten kan «redde» kanalen, til det er trolig kuttene for store. I så fall må man tenke helt nytt om finansiering av allmennkringkasting, fortsetter hun.

- TV 2 har mistet betydelige markedsandeler. Hvordan skal ta posisjonen tilbake?

- Det er et problem. Skal de nå mange må de ha de store programmene som samler folk, som sport, drama og store underholdningskonsepter. De trenger flere melkekuer som «Farmen» og «Senkveld», sier Schanke Sundet.

Må ha egenproduksjoner

- Men de programmene har også mistet mange seere?

- Ja, TV 2 har hatt problemer med å nå de store målgruppene, og har mistet seere jevnt over. Historisk har de bygget seg mye opp på amerikanske og britiske serier, men det tilbudet får alle tak i andre steder, så kanalen må lykkes med egenproduksjoner, forteller Schanke Sundet.

Kommunikasjonsdirektør i TV 2, Sarah Willand, forteller at de har god tro på TV 2 Sumo. Hun presiserer at målet er at strømmetjenesten, sammen med Netflix, skal være en av de to leverandørene nordmenn føler de virkelig trenger

- Med et bredere innhold og bedre funksjonalitet, og gjerne i samarbeid med andre norske tv-aktører, har potensial til å lykkes. Vi må hegne om norsk innhold og finne forretningsmodeller for å bevare norsk innhold også for strømmetjenester, sier Willand.

- Tøffere tider

Produksjonsselskapet Monster er en av de store produsentene av norsk innhold til norske tv-kanaler og ikke minst TV 2. De følger innsparingene tett.

- Monster kommer til å kjenne på kuttene, og vi følger nøye med. Vi merker at det er tøffere tider og at mange mener noe før de kjøper et konsept, sier daglig leder i Monster, Ingvild Daae til Dagbladet.

- Hele bransjen er på tå hev. For tre år siden fikk alle jobb i tv-bransjen, nå er det mye trangere, hele veien fra innsalg til produksjon, fortsetter Daae.

Historien er viktigst

Alle de kommersielle kanalene vil ha godt norsk innhold og det skal koste mindre, sier Daae.

- Går det utover kvaliteten?

- Ja, det kan det gjøre, men det er historiefortellingen som er viktigst, ikke teknikken. Folk er vant til en helt annen kvalitet nå enn før. I dag kan man produsere skikkelig fine ting mye billigere. For eksempel kan alle ta gode dronebilder, uten å leie et helikopter.