SJEKKE-APPER: Sjekke-appene Tinder og Happn brukes av henholdsvis 50 og 20 millioner personer verden over, ifølge deres egne tall. Foto: DPA / NTB Scanpix
SJEKKE-APPER: Sjekke-appene Tinder og Happn brukes av henholdsvis 50 og 20 millioner personer verden over, ifølge deres egne tall. Foto: DPA / NTB ScanpixVis mer

Eksperten advarer: -Sjekke-appene kan i teorien selge bildene dine

Forbrukerrådet til kamp mot Happn og Tinder. 

(Dagbladet): Mange nordmenn benytter seg av dating-appene Tinder og Happn, og legger igjen svært sensitiv informasjon om seg selv.

For å kunne lage en profil i disse appene, er man nødt til å godta en rekke vilkår.

- Selskapene kan endre vilkårene når som helst, uten å varsle på forhånd. Dette betyr at brukeren i praksis er rettsløs og det strider mot markedsføringsloven, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet til Dagbladet.

Rådet har klaget Tinder til Forbrukerombudet, og ønsker å legge press på Happn via franske tilsynsmyndigheter.

- Risikoen er at selskapene kan bli solgt og nye eiere ønsker å bruke tjenesten og innholdet på en helt annen måte. Eller at nåværende eier for eksempel bestemmer seg for å selge alle bildene dine, sier Myrstad.

- Vanskelig å slette

Det er også uklart hvilken informasjon om brukerne som deles med andre selskaper. Det er i tillegg vanskelig å slette kontoen, og uvisst hvor lenge selskapene beholder dataene etter at brukeren har sluttet å bruke tjenesten, mener Myrstad.

- Vi mener dette utgjør grove brudd på forbruker- og personvernet, sier Myrstad.

Forbrukerrådet har derfor klaget inn Tinder til Forbrukerombudet.

Endringsvillige

Advokat Vebjørn Søndersrød representerer Tinder, og opplyser at de er i dialog med Forbrukerombudet.

SLAKTER APPER: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener vilkårene til Happn og Tinder er ubrukelige. Foto: Forbrukerrådet
SLAKTER APPER: Fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet mener vilkårene til Happn og Tinder er ubrukelige. Foto: Forbrukerrådet Vis mer

- Begge parter ønsker å få saken løst på en god måte, sier Søndersrød.

Han ønsker ikke å gå i detalj på hvilke endringer de har blitt bedt om å gjøre, eller hvilke endringer de er villige til å gjøre.

- Men det faktum at vi er i dialog med Forbrukerombudet viser at det er en viss vilje til å gjøre endringer, sier han.

Forbrukerrådet ønsker også å presse på for at Happn endrer vilkårene.

- Happn skriver klart at at brukeren eier eget innhold som bilder og tekst, men samtidig må brukeren gi en permanent tillatelse til Happn til å bruke innholdet. Dette skaper uklarhet og forvirring. Vi vil følge opp disse vilkårene med den franske forbrukerorganisasjonen og det franske datatilsynet.

- Fransk lov

Happn stiller seg uforstående til anklagene, og understreker at alle deres vilkår er underlagt fransk lovgivning. Selskapets hovedkontor er i Paris.

- Happn har alltid vært opptatt av personvern og tar datasikkerhet på største alvor, skriver pressekontakt Julian Romand i en e-post til Dagbladet.

Hun sier samtidig at det medfører riktighet at Happn forbeholder seg retten til å endre vilkårene når som helst. Romand understreker at brukeren vil bli varslet om slike endringer.

– Det er brukerens ansvar å lese nøye igjennom vilkår og retningslinger, og bestemme seg for om de er enige eller ei. Om brukeren ikke er enig, står vedkommende fritt til å avslutte kontoen, sier Romand.

Hun sier også at selskapet krever en lisens til å bruke innholdet, men at dette kun betyr at de trenger tillatelse til å lagre informasjonen og vise innholdet til brukerne i appen.

Romands sier også at informasjonen som lagres på appen ikke deles med tredjeparter, og mener det er enkelt å avslutte kontoen, om man ønsker dette.

- Happns vilkår bryter ikke med den franske personopplysningsloven. Vi samarbeider mer enn gjerne med tilsynsmyndighetene hvis vi blir bedt om å gjøre dette, sier Romand.

- Helt uleselige

Myrstad mener det er mye å legge på brukerne at de faktisk skal forstå innholdet i de lange og svært kompliserte vilkårene, som gjerne er skrevet på et juridisk språk.

- Det er ekstremt vanskelig å finne ut av hva vilkårene faktisk betyr. De er så kompliserte at de er helt uleselige. Vi måtte betale Sintef tidligere i år for at de skulle finne ut av dem for oss, sier Myrstad.

Forbrukerrådet ønsker imidlertid ikke å advare folk mot å bruke appene på det nåværende tidspunkt.

- Vi håper at klagene våre når frem og at vilkårene blir bedre med tiden, sier Myrstad.

Han mener derfor at folk ikke skal slutte å bruke tjenestene, men heller bli litt mer bevisste i sin bruk.

- Når du er ferdig med å bruke appen, så slett kontoen før du sletter appen. Det at man bare sletter appen betyr ikke nødvendigvis at man sletter brukerkontoen, sier Myrstad.