UKJENT MOTIV:  Vitenskapsfolk og kunsteksperter har avdekket et motiv som gjemte seg bak et av Picassos verker. Til venstre ser du originalen, til høyre motivet som nå er avdekket. Foto: AP Photo/The Phillips Collection/NTB Scanpix
UKJENT MOTIV: Vitenskapsfolk og kunsteksperter har avdekket et motiv som gjemte seg bak et av Picassos verker. Til venstre ser du originalen, til høyre motivet som nå er avdekket. Foto: AP Photo/The Phillips Collection/NTB ScanpixVis mer

Eksperter har avslørt skjult motiv av en mystisk mann i et av Picassos malerier

Lå gjemt under det øverste laget med maling.

(Dagbladet): Vitenskapsfolk og kunseksperter har studert bildet «Det blå rommet», som er et av Picasso tidlige verker fra hans tid i Paris.

Under det øverste laget med maling har de nå, ved hjelp av infrarød stråling, avslørt at det fins et hittil ukjent motiv, melder nyhetsbyrået AP.

Motivet er av en mann som lener ansiktet mot hånden sin.

Ukjent mann - Det er virkelig et av de øyeblikkene som virkelig gjør det du holder på med til noe helt spesielt, sier konservator Patricia Favero ve The Phillips Collection, som har vært med på å avdekke det skjulte motivet.

- Den andre reaksjonen var: «Vel, hvem er dette?» Vi jobber fortsatt med det spørsmålet, sier hun.

De har allerede kunnet utelukke at det er et selvportrett. En mulighet er at motivet er av en fransk kunsthandler, Ambroise Vollard, som arrangerte Picassos første utstilling i 1901. Men det fins ingen dokumentasjon på dette og det er heller ingenting på lerretet som avslører hvem det kan være, så arbeidet med å finnet ut av hvem han er, fortsetter.

Avslørt av penselstrøk Eksperter har lenge mistenkt at det var noe som skjulte seg under overflaten til «Det blå rommet». En konservator la allerede i 1954 merke til at det var noe rart med penselstrøkene på lerretet. Men det var ikke før i 1990 at et røntgen kunne bevise at det faktisk var noe som befant seg under overflaten. Den gang var det dog ikke noe som tilsa at det var et selvportrett.

Med en stadig forbedret teknikk og bruk av infrarød stråling har man nå endelig fått fram detaljene i det skjulte motivet.

Forklaringen på hvorfor portrettet befinner seg der, er ikke nødvendigvis så mystisk. Trolig har han malt «Det blå rommet» på et lerret han tidligere hadde brukt.

- Han hadde ikke råd til å skaffe seg nye lerreter hver gang han fikk en idé som han ønsket å forfølge. Han brukte til og med papp innimellom, fordi lerretene var så dyre, sier den britiske kuratoren og Picasso-eksperten Susan Behrends Frank til The Guardian.