Eksplosiv spenning

Velskrevet kriminalroman med mange høyspenningssituasjoner.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Den sjette kriminalromanen om førstebetjent Harry Hole er velskrevet og tidvis gruelig spennende. Frelseren har situasjoner og konfrontasjoner der det dramatiske nivået nærmer seg det eksplosive.

Jo Nesbø strekker seg langt denne gangen, med uventede litterære grep og et granskende blikk på skyld og frelse.

Mord i armeen

En 14 år gammel jente blir voldtatt på Frelsesarmeens idylliske sommersted. 12 år seinere blir en av armeens unge soldater myrdet under en julekonsert på Egertorget. Morderen er proff; en kroatisk leiemorder som går under navnet «Den lille frelseren». Frelseren forbereder en rask retrett, men har ikke innkalkulert det dårlige været på Gardermoen. Forsinkelsen gjør det klart for ham at oppdraget i Oslo ikke er fullført. Enda et drap er nødvendig. Jakten på byttet fortsetter, men nå skjer den parallelt med Harry Holes jakt på ham.

Nesbø veksler mellom flere synsvinkler og legger seg særlig tett på morderen. Frelserens fortid og arbeidsmetoder, og de lidelsesfulle dagene han tilbringer i Oslo, er uhyre godt formidlet og bereder grunnen for leserens gryende ønske om at morderen skal slippe unna. Det er et portrett som utfordrer.

Også på et mer teknisk nivå strekker Nesbø seg. Han anvender gjentatte ganger et modernistisk grep der en liknende hendelse forbinder to scener, men der settingen er helt forskjellig. Slik avsluttes én scene med at morderen ringer på en dør i Paris, mens den neste begynner med at en mann åpner døra til leiligheten sin i Oslo. Utenfor står en av Frelsesarmeens medarbeidere. Dette er spenstige og effektive sceneskift som bidrar til å holde spenningen oppe.

Hyggelig gjensyn

Harry er slik vi kjenner ham fra før: En drikkfeldig outsider som agerer på magefølelsen og ikke er overvettes redd for å sette til side overordnedes formaninger, eller lovverket for den del. Kollegene Beate og Halvorsen er hans trofaste støttespillere i en sak som etter hvert fortoner seg som et bol av hat og grådighet, og ideer om hevn, frelse og rettferdighet. Følg pengene, er rådet Harrys avtrådte sjef Bjarne Møller gir ham.

Nesbøs blikk for detaljer gir interessante bilder av byen, av handlinger og av personer. At enkelte persontegninger blir stereotype og parodiske er sjelden problematisk, fordi det er skikkelsene i periferien som rammes hardest. Vi møter Harrys nye sjef, som har en suspekt tro på våpen og disiplin, en kinky homofil servitør med sans for rokokko og en over middels usympatisk rikmannsfamilie. Også karakteriseringen av Harry blir av og til komisk. Men stort sett er forenklingen mer morsom enn forstyrrende.

Mange frafalne

Bare i ett tilfelle blir karikeringen et problem. Det er i introduseringen av en historie knyttet til Frelsesarmeens eiendomsportefølje, som skal vise seg å være sentral.

Her blir persontegningen overflatisk, nærmest summarisk. Historien kommer dessuten brått på og er litt lite nennsomt føyd inn.Det skal mye til å opprettholde det høye nivået som preger de første par hundre sidene av denne romanen. At lesningen gradvis blir mindre lystbetont, skyldes likevel i størst grad at romanen innholdsmessig blir dystrere. Desillusjonen brer om seg. Ondskapen, skylden og dømmesyken finnes på uforutsette steder. De frafalne - enten i bokstavelig, bibelsk eller mer billedlig betydning - blir mange. Dette berører naturlig nok også leseren. Også Harry tar valg som gjør det vanskelig å se at han kan fortsette som politimann.

Nesbø er en dyktig konstruktør og skriver på sitt beste usedvanlig godt. «Frelseren» er stødig balansert mellom sjangertro og fornyelse, og er et fascinerende, nytt møte med hardhausen Hole.

MELD DEG OGSÅ PÅ LITTERATURAVISA. UKENTLIGE NYHETER FRA INN- OG UTLAND:

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer