Eksplosjon i billigboksalget

Folk kjøper stadig flere billigbøker. Aschehougs billigboksalg økte med hele 55 prosent i 2001.

Salget av billigbøker økte i gjennomsnitt med 19 prosent i fjor, skriver Bergens Tidende med bakgrunn i tall fra Forleggerforeningen.

Aschehoug gjør det best, med hele 55 prosents økning i billigboksalget.

Ulike målgrupper

Forlagets markedsdirektør Tom Kvisle mener det unike resultatet kommer av forlagets arbeid for å tilpasse sine ti billigbokserier til ulike målgrupper.

«AlfaOmega» er beregnet på et ungt, urbant og i hovedsak mannlig publikum, mens «Aschehoug Tradisjonell» er rettet mot voksne kvinner, som er den tradisjonelle bokleseren.

Kvisle forteller at paperbacken stadig når større lesergrupper. - Også de eldre foretrekker bøker med myke permer, sier han ifølge Bergens Tidende. - Paperback er blitt et identifikasjonsmerke, og slett ikke sekunda vare lenger.

Internasjonal trend

Kvisle ser oppgangen av paperbacksalg som del av en internasjonal trend. Det er Borgar Asphaug, avdelingsleder for skjønn- og generell litteratur ved Norli bokhandel i Oslo, enig i.

- I land som England og Frankrike er det paperbacks som dominerer i bokhandlene. De dyre førsteutgavene med stive permer har små opplage sett i forhold til bokmarkedet i disse landene, som vel er 50 ganger så stort som i Norge, sier han til Bergens Tidende. Asphaug mener mange venter på billigutgavene som nå kommer raskt på markedet enn før. Dette bekrefter Aschehougs Tom Kvisle.

- Nå gir vi ut billigutgaven samme eller påfølgende år, sier Kvisle. Men på grunn av et sterkt press om inntjening er det flest bestselgere som utgis som billigbøker, mens nyere og smalere bøker vrakes.

- Vi har gitt ut færre nye titler og flere eldre bøker i billigseriene våre de siste to årene, sier Kvisle.

- Det er bestselgerne det lønner seg å utgi, mens andre som hadde fortjent det, ikke blir utgitt som billigbok.

Gyldendal gir ut «de beste pocketnyhetene» i begynnelsen av hver måned. I forbindelse med neste pocketslipp inviterer de deg til å delta i pocketkonkurranse.

BESTSELGERE: Erlend Loe, Bret Easton Ellis og Irvine Welsh selger godt som billigbøker.
FLERE BILLIGBØKER I HYLLENE: Salget av billigbøker øker. Det er først og fremst bestselgerne som trykkes i billigutgaver, mens andre smalere bøker nedprioriteres.