Ekstrem «GTA»-action på to hjul

Vi har testet «The Lost and Damned».

LONDON (Dagbladet.no): Neste tirsdag slippes «Grand Theft Auto IV»-utvidelsen «The Lost and Damned» eksklusivt for nedlasting til Xbox 360.

Microsoft har betalt «GTA»-utvikler Rockstar store summer for å lage to nye episoder til det populære «Grand Theft Auto IV» fra i fjor. Episodene finner sted i samme by som hovedspillet, men har helt egne historier og flerspillerdeler.

I «The Lost and Damned» følger vi en helt ny hovedperson, Johnny Klebitz, medlem av Liberty City-motorsykkelgjengen The Lost. Johnny krysset flere ganger sporene til Niko Bellic i «GTA IV», men trer nå fram i rampelyset mens Niko trer inn i kulissene. The Lost ligger i en bitter strid med rivalgjengen Angels of Death - samtidig som de også opererer på feil side av loven, sett fra politiets side.

Nytt filter
Dagbladet.no tilbrakte denne uke en dag på kontoret til Rockstar Games i London, der vi fikk spille grundig gjennom de fleste flerspillerdelene til «The Lost and Damned» sammen med utviklerne av spillet, i tillegg til deler av historien.

Ettersom utvidelsesdelen tross alt er en utvidelse, vil spillet oppføre seg mer eller mindre identisk som «Grand Theft Auto IV» (som du må eie for å kunne spille «L&D»). Byen er nøyaktig den samme, bygningene likeså - men du vil nå kunne gå inn en rekke steder som tidligere var avstengt. I tillegg til at historien nå fortelles gjennom Johnnys øyne, er det også én distinkt forskjell fra hovedspillet: Grafikken er mye mer skitten.

- Ettersom historien i «The Lost and Damned» er mye røffere enn i «GTA IV», der vi får følge supermacho bikerbøller i krig mot hverandre, bestemte vi oss for å legge på et filter som ga grafikken et mer upolert preg enn det vi hadde i «GTA IV», forteller en representant for Rockstar Games til Dagbladet.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Resultatet av filteret er et mye mer hardbarka preg på spillet, noe som står i god stil til det like hardbarka innholdet vi fikk oppleve i løpet av dagen.

Sett gjennom nye øyne
De delene vi fikk se fra historien var dels nye, dels velkjente scener fra Nikos eskapader i Liberty City. En kuttscene var nesten lik som i hovedspillet, bare sett gjennom Johnnys øyne - men rett etterpå får du spille scener som bare ble insinuert i «GTA IV».

Vi vil komme tilbake til historiedelen av «The Lost and Damned» i anmeldelsen av utvidelsespakken, som kommer i begynnelsen av neste uke. Det vi imidlertid kan fortelle mer om her, er de mange flerspillerdelene vi fikk fordype oss i, 16 spillere totalt.

I tillegg til de vanlige modusene, som «Deathmatch» og «Team Deathmatch», er det i utvidelsesdelen en rekke nye moduser som var overraskende moro å spille.

Vitnebeskyttelse
Den første nye modusen vi prøvde, var «Witness Protection», en lagbasert affære der det ene laget spiller politiet, N.O.O.S.E., som må beskytte en buss full av vitner. Det andre laget, The Lost, må på sin side prøve å ta knekken på bussen og vitnene før de rekker å komme i sikkerhet på forskjellige politistasjoner.

Alle på politilaget starter i hver sin politibil - én av dem må kjøre bussen - mens The Lost sitter på hver sin sykkel. Deretter starter kappløpet, som går gjennom gatene helt til nok vitner er drept, bussen eksploderer, eller til alle fire vitnene trygt blir levert.

Dette høres kanskje ut som et frustrerende eskorteoppdrag, men det viser seg raskt å bli en svært underholdende og kaotisk affære der man ofte havner i reale møljer med frenetiske skuddvekslinger i nærheten av en buss med stadig mindre «helse» (den tåler heldigvis ganske mye, og vipper tilbake på hjulene om den skulle velte).

En mot alle
Den neste modusen het «Lost Wolf Biker», og er en en-mot-alle-opplevelse på to hjul der en spiller «har'n» mens alle de andre prøver å få has på ham. Den jagede må komme seg gjennom gatene på jakt etter checkpoints, samtidig som han må prøve å unngå å bli drept. Om det skulle skje, vil den som tok knekken på ham overta rollen som den jagede - og slik fortsetter det til tiden renner ut.

Det er også flere tradisjonelle løp, orientert rundt tohjulingene. Her skal du som vanlig komme deg først i mål, via en rekke checkpoints. Du har valget mellom sykler fra de forskjellige gjengene i spillet, disse spenner fra tunge og kraftige doninger til superkjappe og spreke racingsykler.

Forskjellen mellom disse løpene og løp i andre spill, er at hver spiller er utstyrt med et balltre som kan svinges til venstre og høyre med blå og rød knapp - ekstra hardt om du holder dem inne. Et velrettet slag kan være nok til å slå motstanderen av sin sykkel, noe som gir deg et fint, lite pusterom.

Det er også kjekt at du i flere av modusene kan trykke på y-knappen for å «respawne» på sykkelen ved siste checkpoint, noe som er veldig kjekt om du roter deg bort eller havner i ulendt terreng. I historiedelen til «The Lost and Damned» skal det også være rundt 30 løp, så det er mer enn nok å hente for de som liker denslags.

Revirkamp
Neste modus het «Own the City», og som navnet antyder skal ditt lag her sørge for å ta kontroll over så mange områder i byen som mulig. Du får eierskap til et område om du dreper alle fiender i området - disse er ofte datastyrt i tillegg til de menneskelige motstanderne.

Straks ditt lag er de eneste overlevende i området - men det skal ikke mer til enn et angrep til fra fienden før du mister det igjen. Ditt lag må derfor konstant veksle mellom å skaffe nye områder, samtidig som dere må klare å beskyttene områdene som blir angrepet. Klassisk lagbasert moro der man har det moro enten man spiller taktisk, eller bare er bajas på egenhånd.

Helikopter mot motorsykkel
Den siste og kanskje aller morsomste modusen, var den intense og kaotiske «Chopper vs. Chopper». Premissene her er enkle: En spiller starter som motorsyklist nede på bakken. Den andre spilleren starter på sin side langt opp i skyene, i et helikopter. Helikopterpiloten skal drepe motorsyklisten, og her er oddsene for motorsyklistene ganske små om han ikke holder seg i stadig bevegelse.

Helikopteret kan nemlig ikke ødelegges eller skades, og i tillegg til de eksplosive maskingeværrundene kan piloten også velge å krasje inn i motorsyklisten, eller kappe ham i småbitene med rotorene om det ligger slik an. Fra lufta kan du se hvor motorsyklisten er via en gul markør, mens du som syklist på bakken kjapt merker når helikoptere er i nærheten.

Lyden av rotorbladene er et tydelig tegn på fare, og enda verre blir det når de eksplosive rundene smeller med kraftig risting og volum i asfalten rundt deg der du kjører for livet gjennom smågater i håp om å ikke bli truffet. Fra bakken kan du også trykke b-knappen når helikopteret er i nærheten for å se hvor kursen går, et kjekt hjelpemiddel når det går som verst for seg. Her er smågatene dine beste venner, og lange strekk på motorveier noe du helst bør unngå ...

I tillegg til disse modusene, var det også en flerspillermodus ved navn «Club Business» som vi ikke fikk se på - Rockstar ville holde kortene tett til brystet om hva denne gikk ut på, men det er ikke verre enn at vi får vite det om fem dager, når spillet vil være til salgs for 1600 microsoft-poeng (rundt 150 kroner).