Ekstrem meloditeft

«The Ark er fem sköna boys från Småland,» står det i presseskrivet. Og der er tonen satt.

Den svenske popkvartetten med vokalist og låtskriver Ola Salo i spissen ble hypet til himmels da debuten «We Are The Ark» kom for et par år siden. For å beskrive The Arks musikk må man ta i bruk ord som ikke bare forbindes med noe positivt: pompøs, svulstig, teatralsk og hyperkommersiell. Likevel er det umulig å mislike dette bandet, på grunn av deres nærmest ekstreme teft for melodier som fester seg så raskt at du straks begynner å lure på om dette egentlig er en klassiker fra 70-tallet. Førstesingelen «Calleth You, Cometh I» er allerede blitt en stor hit gjennom kinofilmen «Klassefesten». Den nye Queen-inspirerte singelen «Father Of A Son» , med et hysterisk hallelujarefreng, handler om homofiles rett til adopsjon. Og de potensielle singelhitene kommer på løpende bånd: både «Beauty Is The Beast» , «A Virgin Like You» , «2000 Light-Years Of Darkness» og «Tired Of Being An Object?» er på høyde med den to år gamle «It Takes A Fool To Remain Sane». Salo synger blant annet om ensomhet, sex og politikk, og tekstheftet beviser at bandet har langt flere interesser enn hårspray og kajal.