Ekstrem reality-såpe

Lekent fra dot.com.-forfengelighetens nyeste fyrverkeri.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BOK: Tenk deg reality-TV, performance-kunst, dot.com-økonomi og bioteknologi i ekstremvarianter nesten hinsides enhver fantasi - og voilà: Velkommen til «Reality.no», debutanten Thomas Bjørnskaus romanunivers.

Han har skrevet en «page turner» av en underholdningsroman som garantert blir en «snakkis» på linje med fjorårets «Wonderboy» av Henrik Langeland. Sammenlikningen er ikke helt ueffen; Bjørnskau refererer i sin tekst både til «Wonderboy»s hovedperson Christian von der Hall og til Langelands idé om litterær sampling, dvs. å låne litt fra andre åndsverk, f.eks. Proust.

Grenseløst

Bjørnskau står også i gjeld til en skarp livsstilsobservatør som Tom Wolfe, når han beskriver de mest minutiøse detaljer i reklame/medie-miljøets lingo, klesstil, referanseramme og siste nytt i elektroniske duppeditter. Her er «the sky» aldeles ikke «the limit». Det finnes ingen grenser.

Til å formidle dette kryssklipper Bjørnskau fram og tilbake mellom fire hovedpersoner, i utgangspunktet fire klisjeer som i romanens forløp sprenger seg ut av sine rammer i en form for ekstremsport.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer