FØRSTE GLIMT: HBO viser de første bildene fra den åttende og siste sesongen av «Game of Thrones», som har premiere i 2019. Video: HBO Vis mer Vis mer

«Game of Thrones» sesong 8

Ekstrem sikkerhet rundt «Game of Thrones»: - Alt er infiltrert

- Praktisk talt Gestapo, sier regissør David Nutter om sikkerheten rundt «Game of Thrones» sesong åtte.

«Game of Thrones» sesong åtte er kanskje den mest etterlengtede sesongen av en tv-serie noensinne. Etter avslutningen av sesong sju i august 2017 har fans over hele verden ventet i spenning på siste sesong av gigantsuksessen, som er planlagt sendt i april 2019.

Det er blitt rapportert om at både journalister og spoilersultne fans har oppholdt seg i nærheten innspillingen, i håp om å få et glimt av noe som kan avsløre handlingen.

Derfor er hemmelighetene knyttet til serien blitt bevoktet med jernhånd - eller «som Gestapo», som regissør David Nutter selv har sagt.

Løgn og falske scener

Skuespiller Kit Harington (Jon Snow) er ikke ukjent med å måtte lyve for å bevare mystikken rundt serien. Etter at karakteren hans gikk av med døden i sesong fem måtte han sørge for å holde fasaden, og ikke avsløre at han ville komme tilbake igjen i neste sesong.

Til Entertainment Weekly avslørte Harington at han dermed ikke bare måtte lyve for fansen, men også for sine medskuespillere helt fram til innspillingen av sesong seks begynte.

I fjor hevdet han også at han hadde spilt inn falske scener sammen med blant andre Emilia Clarke (Daenerys Targaryen). Ifølge HBOs programsjef Casey Bloys er dette en vanlig taktikk når det kommer til de mest populære seriene.

- Jeg vet at de kommer til å spille inn flere versjoner av slutten på «Game of Thrones», sånn at ingen egentlig vet hva som kommer til å skje, har Bloys sagt ifølge VICE.

- Du må gjøre det når det er snakk om en lang tv-serie. For når du spiller inn noe, vet folk det. Så de kommer til å spille inn flere versjoner sånn at det ikke finnes noe definitivt svar før helt mot slutten, sier programsjefen.

- Som Gestapo

David Nutter, som har regissert de tre første episodene i sesong åtte bekrefter til Huffington Post at de også har filmet falske scener i denne sesongen:

- Å ja. Å ja, selvsagt, sier han til Huffington Post.

Han forteller blant annet at paparazziene kunne dukke opp på de utroligste plasser, som for eksempel i byggekraner høyt over bakken, i et forsøk på å få et overblikk over innspillingen.

- Det var definitivt en situasjon der det ikke fantes noe papir på settet. Produksjonsteamet ville sørge for at ingen visste hva som skjedde, og de tok det helt ut, som de pleier å gjøre på slike show. Det er praktisk talt som Gestapo. Det er vanskelig å få noen svar, sier Nutter til avisa.

Skiftet navn

«Game of Thrones»-gjengen skal også ha brukt andre triks for å skjule hva som egentlig foregår fra omgivelsene. I et intervju med Vulture avslørte Sophie Turner, som spiller Sansa Stark, at de opererte med et falskt navn for hele innspillingen.

- Vi har et helt annet navn på serien når vi spiller den inn. Jeg tror at vi kalte den «Tree of Life» denne sesongen, sier Turner om den etterlengtede sesong åtte.

Ifølge Turner er det ikke bare seriens navn som er endret, men også navnet på skuespillerne skal ha blitt forandret på manus og innspillingsdokumenter.

Skjøt ned «spiondroner»

I forrige sesong var bruken av spoiler-søkende droner et problem for HBO og Game of Thrones. I et intervju med den irske kringkasteren RTE (Raidió Teilifís Éireann), kunne skuespiller Liam Cunningham fortelle om droner som fløy over innspillingssettet og filmet.

- I Spania ble vi live-streamet av droner mens vi filmet. Alt vi har gjort er blitt infiltrert, noe som er forferdelig, sa Cunningham til RTE.

USIKKER AVSLUTNING: Ferske bilder fra Belfast har gitt nytt håp til fansen, etter den nervepirrende avslutningen av sesong sju. Video: HBO / Catherine Donnelly Vis mer Vis mer Vis mer

Under innspillingen av åttende sesong sørget HBO for å ta forholdsregler for å unngå «spiondroner». Med såkalte «drone-kverkere» ville HBO ta knekken på uønskede øyne.

Ifølge skuespiller Sophie Turner hadde produksjonen et helt unik metode for å takle drone-problemet.

- Hvis en drone flyr over innspillingen, så finnes det en greie som kan ta livet av droner, noe som er skikkelig kult. Den skaper et felt rundt dronen, og da faller den bare ned. Det er veldig «X-Men», sa Turner i et studiopanel med New York Comic Con, ifølge ukebladet Entertainment Weekly.

- For liv-og-død situasjoner

Ifølge avisa Los Angeles Times, er en «drone-kverker» et elektronisk redskap som kan deaktivere droner i lufta og tvinge dem ned.

Redskapet minner om en pistol, og skyter en stråle mot dronen som setter den ut av spill. Den kan treffe målet fra en avstand på 2 000 meter. Til Los Angeles Times forteller politiløytnant Aaron Doyle at «drone-kverkere» foreløpig bare er blitt brukt i krisesituasjoner.

- Det er stort sett for liv-og-død situasjoner, for å redde liv, sier Doyle.

Å forhindre spoilere kan kanskje ikke klassifiseres som en liv-og-død situasjon, men bruken av «drone-kverkere» har i alle fall sørget for å opprettholde spenningen rundt hva som skjer i åttende sesong.

Selvdestruerende manus

Før premieren på sjuende sesong hadde HBO hendene fulle med hackere som krevde 20 millioner for manus de påsto de hadde stjålet. Serien skapte også overskrifter etter at lekkede manus ble postet på Internett.

BAKOMFILM: Se hvordan de lagde den tredje sesongen av tv-serien «Game of Thrones». Video: Televisionpromos / Youtube Vis mer Vis mer Vis mer Vis mer

Denne gangen går HBO langt for å unngå at det samme skal skje igjen.

I sommer fortalte den danske skuespilleren Nicolai Coster-Waldau (Jamie Lannister) nemlig at skuespillerne ikke fikk utdelt noe tradisjonelt manus, men derimot noe som kunne sklidd rett inn i en spionthriller:

Replikkene var nemlig ikke tilgjengelig på papir, men kom i form av digitale dokumenter som ødela seg selv etter at scenen var spilt inn.

- De er veldig, veldig strenge. Det har nådd nye høyder i år. Vi får manuset og vi har dem bare digitalt - og når vi har gjort scenen, så forsvinner de bare. Det er som i «Mission: Impossible», forklarte Coster-Waldau under et intervju på Cannes-festivalen.