ARRESTERT: Politiet tok hånd om kunstneren Dan Park og konfiskerte deler av hans kunst under en vernissage i Malmø i juli i år. Tegning: Finn Graff
ARRESTERT: Politiet tok hånd om kunstneren Dan Park og konfiskerte deler av hans kunst under en vernissage i Malmø i juli i år. Tegning: Finn GraffVis mer

Ekstremt dumt

En svensk gatekunstner bygger karriere på å bli sensurert og fengslet for sine høyreekstreme motiver. Tar du fra ham sensuren, står middelmådigheten igjen, skriver Geir Ramnefjell.

Meninger

Han begynte selvsagt langt ute på venstresida i ungdommen. Siden har den 46 år gamle Dan Park beveget seg langs ytterkantene, mot høyre. Den eneste røde tråden er at han er en ekstremist, provokatør - og dyrevenn, naturligvis.

Han er nok mer glad i dyrene, enn for eksempel jødene. I 2009 plasserte han en boks med påskriften «Zyklon B» og et hakekors utenfor den jødiske forsamlingen i Malmø, mens i et intervju med Morgenbladet forrige uke uttalte han:

«Seks millioner jøder er ingenting mot dagens mord på dyr.»

Det er fristende å svare: seks millioner minnestunder for den døde hunden Tønes på Vestlandet er ingenting mot Dan Parks forvirring.

Dan Park er altså en frittgående, politisk hodeløs gatekunstner. I sommer ble bildene hans konfiskert av svensk politi under en utstilling i Malmö, og Park ble dømt til seks måneders fengsel for «hets mot folkegruppe» - siden redusert til fem måneder. 

I den overvurderte, og av svært mange latterliggjorte sjangeren «Street art» er det langt mer gråstein enn gull. At Park løftes til mytiske høyder skyldes ikke hans talent, teknisk eller idémessig. Hans produksjon har fått oppmerksomhet etter en rekke ganske dårlig utførte plakater med et lite tilslørt underliggende budskap.

Han er særlig glad i å lage bilder av svarte personer, med teksten «negerslav». Gjerne hengende i en renneløkke, slik han i et motiv portretterte blant andre sin mest imbitte kritiker i Sverige Mamodou Jallow, sammen med den svensk-gambiske Yusupha Sallah, som ble mishandlet på en gangbro i Malmö foran sin sønn.

Provokasjonene er kronet med arrestasjoner, som gir ham respons av typen: «Sitter du i fengsel for å ha laget et bilde med ordet "neger"?» Hans utstillinger i Danmark får en tilleggsverdi fordi de viser fram «forbudt kunst». Hvermansen på gata kommer innom og rister på hodet over at motiver med budskap de kanskje er delvis enige i, blir sensurert og forbudt.

Hans politiske fanklubb blir ikke bare publikum, de blir mesener som holder liv i ham. Islamofobe/islamkritikere (velg selv) gir den husløse Park tak over hodet, og ruller ivrig sammen plakatene hans og sender dem til beundrere rundt om i verden som gjerne vil kjøpe. En hel fremmedfiendtlig bevegelse omfavner kunstneren fordi fortellingen OM ham er så god.

Svenske myndigheter har skapt en kunstnermartyr, som hans ivrige tilhengere kan plassere som en pokal på peishylla. Et konkret bevis på forfølgelsen og PK-elitens latterlige fornektelse av det multikulturelle samfunnets falitt. Atpåtil på venstresiden hjemmebane: kulturen. 

På toppen av kransekaka står professor og kunstner Lars Vilks og forklarer hvorfor Park er «misforstått». Han var hovedtaler under debattmøtet om Dan Park på Deichmanns hovedbibliotek i Oslo tidligere i høst, arrangert av det sterkt innvandringskritiske nettstedet Dokument.no. Vilks hevder Park slår i alle retninger, og mener det er påfallende at gatekunstneren-stjernen Banksy slipper unna med innvandringsfrykt-sjargong i et motiv der fem store fugler sier til en liten trekkfugl: «Dra tilbake til Afrika. Hold dere unna markene våre». 

At han i det hele tatt trekker en parallell mellom Parks renneløkker og Banksys svært tydelige anti-fremmedfiendtlige motiv, viser bare hvor meningsløs kunstanalyse blir i en politisk/juridisk kontekst. Enhver kan velge å lese motivet slik han selv ønsker, fordi kunsten av natur er diffus, uforpliktende og grenseoverskridende. I alle fall ideelt sett. 

Det er dette som er grunnen til at for eksempel Muhammed-karikaturene ikke kan straffeforfølges, selv om de måtte være aldri så dumme og opplagt provoserende. Ytringsfriheten for kunst må stå særlig sterkt fordi den er avhengig av tolkning. Den som anklages kan peke nese og si «nei, du skjønner ingen ting, du misforstår». Kunst kan som få andre ting på samme tid være farlig, og harmløs.

Og hvor farlig er egentlig Park? Han er et klart grensetilfelle, fordi han bruker faktiske personer i motivene sine. Men motivene tømmes for kraft når vi ikke lar oss skremme av dem. Markedsverdien vil også synke ned mot et mer naturlig nivå: null.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook