Ekstremt miserabelt

Ingenting selger som sentimentalitet, det er gammel erfaring i underholdningsbransjen. Men nå skal det være ekstremt i tillegg. Gigantkommersversjonen av den gamle bestselgeren «Les Misérables» som nå gjester Oslo, presenteres som «The Ultimate Concert Spectacular». Intet mindre.

KONSERT: På scenen står det meste helt stille. Der sitter The Royal Philharmonic Concert Orchestra, som kan sine ting og spiller Claude-Michel Schönbergs svulstige og smektende musikalmelodier dirigert av Nick Davies. Rundt dem står et såkalt «gigakor» på ca. 400 sangere med T-trøyer utstyrt med «Les Misérables»-logoen.

Her dreier det seg ikke bare om en musikalversjon av Victor Hugos berømte roman fra 1862, men om gigakommers og merkevarebygging.

Forrest står kostymerte solister og artister når de ikke sitter og hviler og lesker seg på mineralvann.

Aktivitet er det først foran scenen, hvor videokameraene er konstant på farta for å forsyne de tre storskjermene som henger i taket med oppblåste nærbilder av sangere. Innimellom vises filmopptak av bl.a. teaterlik fra London-oppsetningen, sånn for variasjonens og dramatikkens skyld. For at vi ikke helt skal henfalle til studier av vibrerende nesebor, sminketeknikk, pudret parykkfeste og løsskjegg i voldsomt, syngende sinnsopprør, kommer en norsk tekst på skjermene som forsøker å fortelle hvor i handlingen vi er akkurat nå.

Helt komisk blir det når denne ultimate og spektakulære konsertversjonen som helst vil framstå som en nyskapende multimedieorgie, dramatiseres ytterligere av pøsende teatertåke fra forrige århundres snorloft, piffet opp av kinaputter i taket.

Victor Hugos miserable opprørere, makthavere, elskeder og fiender er stort sett tømt for nyanserikdom, men på rollelista står heldigvis sterke artister med stor nok utstråling til å overleve lys- og lyddesignens dyktige manipulasjoner. Som danske Stig Rossen i hovedrollen som Jean Veljean og iren Michael McCarthy som hans motspiller Javert, Deborah Dutcher som Cosette kan både spille og synge, og står stødig og vakkert på egne bein, men svenske Carola i den lille, men viktige rollen som Fantine strever med å skingre over orkestret når dramaet topper seg og Fantine må prostituere seg for å forsørge sin datter. Pikehikst når følelsene nesten tar overhånd blir mildt sagt spinkelt i disse omgivelsene. Da vinner videoens melodrama lett på walkover.

HJERTE OG SMERTE: Med Stig Rossen og Carola i viktige roller som Jean Aljean og Fantine i musikalversjonen framstår Victor Hugos «Les Misérables» som et mastodontisk videomelodrama i Oslo Konserthus.