Ekte jente, ekte pop

En neve solide låter.

CD: Mutya Buena tok hatten og forlot Sugababes på tampen av 2005. Den offisielle begrunnelsen var at det ville bli vanskelig å kombinere promojobbing i USA med en nyfødt datter, men off the record ble det sagt at Buena ga seg fordi hun ikke fikk gehør for ønsket om å dreie trioens sound mer mot R&B, soul og hiphop. Best i kjent terreng

Flere av sporene på solodebuten «Real Girl» kan tyde på at teorien stemmer. Åpneren «Just A Little Bit» ser til klassisk soul uten å bli altfor tilgjort, mens Amy Winehouses bidrag «B Boy Baby» er basert på The Ronettes-slageren «Be My Baby». Akkurat det er et kort så sikkert som noe for å slå an hos verdens mange «Dirty Dancing»-fans, selv om låta strengt tatt er mer morsom enn varig. Dessverre får man også et par R&B-ballader i trått midtempo-land, av slaget som det går tretten på dusinet av.

Da lykkes Mutya langt bedre med den reinspikka popmusikken som gjorde – og forhåpentlig vil fortsette å gjøre – gamlegruppa så uimotståelig. «Strung Out» og «It’s Not Easy» kunne begge vært Sugababes-låter, helt der oppe med «Hole In The Head» og «Round Round». Får god hjelp

Førstesingelen «Real Girl» er bygd over Lenny Kravitz’ 1991-hit «It Ain’t Over ’Til It’s Over». Han er ikke akkurat den riktigste artisten å sample i 2007, men bruken av det såre strykerarrangementet hans er effektiv. Samtidig som melodien er lett gjenkjennelig, blir den satt inn i en ny kontekst for en ny generasjon. «Song 4 Mutya (Out Of Control)» må Buena også takke en annen artist for. Den tilhører egentlig Groove Armada, og var beste låt på deres «Soundboy Rock». Det er den her også, på et album som har både topp- og fyllstoff, men som alt i alt lover godt for framtida.