Ekte sexscener, massiv forhåndshype og gode anmeldelser holdt ikke

Under 2000 så «Nymphomaniac».

(Dagbladet): Den danske filmskaperen Lars von Triers siste bidrag til filmverdenen, «Nymphomaniac», hadde fredag endelig premiere på norske kinoer.

Den fire timer lange filmen, som tar for seg sexlivet til den nymfomane Joe (Charlotte Gainsbourg) i møte med den aseksuelle bokormen Seligman, har fått massiv forhåndsomtale verden over, og har fått gode anmeldelser.

Dagbladets anmelder ga filmen terningkast fem, og skrev blant annet at filmen er ... «en særs åpenhjertig katalog over legninger, fetisjer og situasjoner, med ufravendte bilder av parate kjønnsorganer».

- Ikke få
Likevel uteble kinopublikumet åpningshelga i Norge, og kun 1732 billetter ble løst ut til filmen.

Filmanmelder i Morgenbladet, Ulrik Eriksen, mener 2000 besøkende i åpningshelga for en von Trier-film langt fra er dårlig.

- Det er ganske utrolig at 2000 går på kino for å se fire timer film på kino, sier Eriksen, med det forbehold at han ikke kjenner til hvor mange kopier av filmen som er sendt ut til norske kinoer.

- Det er få kunstnerisk ambisiøse filmer som blir sett av mer enn 2000 i åpningshelga. Veldig få. Det er naturlig å sammenligne den med «Blå er den varmeste fargen», som også fikk mye oppmerksomhet på grunn av sex. Også den var veldig ambisiøs, og krevende å se fordi den er så lang. Dermed ble den ikke sett av så mange, sier han, og legger til:

- Sånn er filmverdenen. Folk går på kino for å bli underholdt og kose seg. De fleste går ikke på kino for å få en kunstnerisk opplevelse. I den forbindelse er 2000 besøkende på «Nymphomaniac» supre tall.

Typisk Trier
Bransjeorganisasjonen Film og Kino skriver i en e-post til Dagbladet at det er de største byene i Norge som har hatt størst besøk.

- Til sammenligning hadde Antichrist i 2009 identisk besøk åpningshelgen, med 1 737 besøk. Totalt fikk den 10 464 besøk. Melancholia i 2011 hadde 4 439 besøk åpningshelgen og totalt 23 484 besøk, skriver kommunikasjonssjef Birgitte Langballe.

Ulrik Eriksen sier at grunnen til at 2000 kan virke lavt er at filmen har hatt en av de beste markedskampanjene på mange år i ryggen.

- Og med det skapes det en forventning om at det er en kommersiell film. Sånn sett kan det har virket mot sin hensikt, men den har skapt mye oppmerksomhet. Det kan være at den ikke hadde blitt sett av noen om det ikke hadde vært for markedskampanjen, sier han, og legger til:

SEXFILM: «Nymphomaniac» tar for seg sexlivet til den nymfomane Joe (Charlotte Gainsbourg) i møte med den aseksuelle bokormen Seligman, har fått massiv forhåndsomtale verden over, og har fått gode anmeldelser. Foto: Zentropa
SEXFILM: «Nymphomaniac» tar for seg sexlivet til den nymfomane Joe (Charlotte Gainsbourg) i møte med den aseksuelle bokormen Seligman, har fått massiv forhåndsomtale verden over, og har fått gode anmeldelser. Foto: Zentropa Vis mer

- Det har vært vanskelig å få folk til å se von Triers filmer på kino. De blir aldri blockbustere, men får alltid mye oppmerksomhet.

Billettpris
Før premieren fredag ble det kjent at billettprisen ble noe høyere enn på en vanlig spillefilm, og er satt til 150 kroner i Oslo. Grunnen er rett og slett at filmen er fire timer lang, og tar opp en hel kveld i en kinosal, ifølge programsjef i Oslo Kino, Christin Berg.

- Vanlig kinopris for Oslo Kino er 110 kroner, her den er skrudd opp med 40 kroner, men man får også en helaftens kinoopplevelse, sa Berg til Dagbladet da prisen ble kjent.

Berg viste også til godt forhåndssalg før premierehelga.

- Forhåndssalget har vært veldig bra. Det er stor interesse for filmen. Vi har ikke satt den opp i de største salene, men de begynner å bli utsolgte nå, sa programdirektøren.

Barnefilmene topper
Lista over forrige ukes mest besøkte kinofilmer her til lands ble dominert av film ment for barn og unge. På en soleklar førsteplass på lista troner «Karsten og Petra på vinterferie», som allerede i sin første uke på lerretet ble sett av 52 543 sykker.

På andreplass finner vi «Det regner kjøttbøller 2», med 18 649 besøkende, og på tredjeplass ligger Disneyfilmen «Frost» i sin femte uke på kino, med 14 958 solgte billetter.

FILMSKAPER: Lars von Trier har klart å skaffe en massiv forhåndshype for sin nyeste film. Likevel har besøkstallene uteblitt, både i Danmark og Norge. Foto: AFP / NTB Scanpix
FILMSKAPER: Lars von Trier har klart å skaffe en massiv forhåndshype for sin nyeste film. Likevel har besøkstallene uteblitt, både i Danmark og Norge. Foto: AFP / NTB Scanpix Vis mer