Ekte varer vant øltesten

Dagbladet har testet årets juleøl. Noe foruroligende er i ferd med å skje med det ekte juleølet, det sterke og mørke med fylde og kraft i smaken. Er det inne i en identitetskrise på grunn av dets bortgjemte liv i landets pol-utsalg?

Dagbladet testet 10 juleølsorter i klasse F og opplevde at halvparten av dem var lyse og runde som pils-juleøl. Og forbløffende like både i utseende og smak.

Alf Kramer, framtredende medlem av Dagbladets juleøl-jury og leder av Pilsens Venner, som også er juleølets venner, uttrykker sterk bekymring over det som skjer:

Alvorlig utvikling

- Er denne klare tendensen mot et lettere og lysere juleøl uttrykk for at det ekte og mørke nærmest er en raritet som man ikke lenger tillegger særlig betydning i bryggeriene? Det er i så fall en alvorlig utvikling. Juleølet er en sentral del av vår kulturarv. Husk at det ekte juleølet er eldre enn den kristne jula, sier Kramer.

Samtlige i Dagbladets smakspanel er enig med ham. Årets vinner i klasse F, Borg juleøl, er ekte saker, mørkt fyldig og rikt i smaken, og alle de fem mørke typene ble rangert som bedre enn de fem lyse.

Positiv tendens

Men testen avdekket også en ny positiv tendens: Utgavene av årets fat-juleøl, eller julebrygg, som er det fyldigste du får i vanlige butikker, var overraskende bra. Med sin rundhet og fylde skiller det seg klart fordelaktig ut sammenliknet med det lette og kraftløse pils-juleølet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Volummessig utgjør juleølet en meget beskjeden del av bryggerienes årsproduksjon, bare ca. to prosent. Tendensen de siste åra har vært et svakt fallende salg. Fjoråret var en foreløpig bunn med et salg på bare 4,5 millioner liter. Bryggeriene sender ut en tilsvarende mengde juleøl i år.

Fra norrøn tid

Det er 46. gang det norske juleølet lanseres, men skikken med juleøl går helt tilbake til norrønn tid.

Orkla-Ringnes er giganten innen juleøl. Desto mer bekymringsfullt at det er flere av Orkla-bryggeriene som i år har gått bort fra det mørke, kraftige juleølet og over til et lysere og rundere. Kanskje har det bredere appell? Orkla selger i år for første gang Ringnes juleøl i svenske taxfree-butikker gjennom Pripps.

Ifølge avisoppslag tidligere denne uka har Orkla-Ringnes hentet eksperthjelp utenfra for å skape en vinner i årets juleøl-slag, nykomlingen Rignes julespesial.

Ifølge Dagbladets jury har de lyktes meget bra og nådde 2. plass etter E.C. Dahl, som forøvrig også er et Ringnes-bryggeri.

Tredjeplass gikk også til Ringnes-bryggeri: Tous i Stavanger.

Testen i pils-klassen viste testen at de mindre bryggeriene er fullt konkurransedyktige på kvalitet: Etter Akershus Bryggeri i Enebakk, kom Hardanger Bryggeri og Grans Bryggeri, Sandefjord på 2. og 3. plass.

Senior-klassen

I «senior-klassen», klasse F, fikk Christiansands Bryggeri 2. plassen, mens fjorårets store triumfator, Aas Bryggeri i Drammen i år må nøye seg med tredjeplass.