NYTT OPPLAG: Her er andreutgaven av den spanske avisa El País i dag, side om side med hovedutfordreren El Mundo. Foto: REUTERS / Andrea Comas / NTB scanpix
NYTT OPPLAG: Her er andreutgaven av den spanske avisa El País i dag, side om side med hovedutfordreren El Mundo. Foto: REUTERS / Andrea Comas / NTB scanpixVis mer

El País måtte tilbakekalle alle aviser med falskt bilde av Chávez

Avisa El País trykte torsdag et bilde som angivelig viste Venezuelas president, Hugo Chávez, på operasjonsbordet. Men bildet var falskt, og avisa måtte inndra hele opplaget.

(Dagbladet): «Hemmeligheta om sjukdommen til Chávez», lød tittelen øverst på førstesida av den spanske avisa El País torsdag. Ved sida sto et stort bilde av en mann på et operasjonsbord med en slange inn i munnen. Men det er ikke et bilde av Chávez, som har vært til behandling for kreft på Cuba i en drøy måned.

Tidlig torsdag morgen ble bildet også lagt ut på toppen av avisas utgave på internettet. Men etter en halvtimes tid oppdaget redaktørene feilen og trakk tilbake artikkelen.

I stedet kom en artikkel med overskrift: «El País trekker tilbake et falskt bilde av Chávez». Avisa ber leserne om unnskyldning og beklager.  «El País beklager overfor sine lesere den skade som er forårsaket», heter det. Redaktørene har innledet gransking av hvordan dette kunne skje og hvilke feil som ble gjort. «Avisa hadde unnlatt å uavhengig verifisere omstendighetene, stedet og datoen for når bildet var tatt», innrømmer man.

Bildet var kjøpt fra byrået Gtres Online, og El País opplyste at de hadde eneretten til bildet over hele verden.

Stanset trykkinga El País måtte også stanse trykkinga av papirutgaven, trekke tilbake de avisene som allerede var ute på salgsstedene og trykke et nytt opplag.

Ironisk nok skjedde den pinlige feilen på dagen til Den hellige Frans av Sales, som er skytshelgen for journalister og forfattere.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Historien spredte seg raskt over internettet. Og internautene fant raskt ut hvor bildet var hentet fra, nemlig et video-opptak fra 2008 av en mann på 48 år som skulle opereres for akromegali, melder en blogger i den franske avisa Le Monde, som for øvrig delvis eies av El País.

Opptaket har lenge ligget ute på nettstedet You Tube. Akromegali er en sjelden sjukdom som fører til unaturlig vekst av underkjeve, hender og føtter og som vanligvis skyldes en godartet svulst i hypofysen.

Godter seg Redaktør Pedreo J. Ramírez i den konservative avisa El Mundo, som er den argeste utfordreren til El País, nærmest koser seg over den pinlige tabben på Twitter:

«Å ja, det var sant, i går forsøkte noen å selge oss et bilde av Chávez med en slange i munnen. Vi sa nei. Når dere ser det i andre medier så kan dere si om vi hadde rett.»

Som flere journalister og andre på internettet peker på: Om så bildet hadde vært ekte, hadde det vært en klar krenkelse av president Hugo Chávez og hans rett til en privat sfære.

Venezuelas regjering kaller bildet «groteskt», melder BBC.

FALSUM: Dette er ikke et bilde av president Hugo Chávez på operasjonsbordet. El País må beklage. Faksimile
FALSUM: Dette er ikke et bilde av president Hugo Chávez på operasjonsbordet. El País må beklage. Faksimile Vis mer