MILJØVENNLIG: Det er en myte at elbiler er mindre miljøvennlige enn bensinbiler, skriver artikkelforfatteren. Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
MILJØVENNLIG: Det er en myte at elbiler er mindre miljøvennlige enn bensinbiler, skriver artikkelforfatteren. Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Debatt: Elbil og klima

Elbilen er mer miljøvennlig selv der den går på kull

Truls Sevjes beregninger baserer seg på to sentrale misforståelser.

Meninger

Truls Sevje utroper elbilen til miljøsvin, men hans beregninger baserer seg på to sentrale misforståelser.

Den første er at ren norsk kraft kan erstatte kullkraft på kontinentet. Den misforståelsen beror sannsynligvis på forvirringen som oppstår av opprinnelsessertifikatordningen, der kraft kan selges uten noen relasjon til hvordan den faktisk formidles.

Norge har bare 6 GW med utvekslingskapasitet til utlandet, det meste med Sverige. Jeg mener det er viktig å gjøre Norge til en del av det europeiske kraftmarkedet, men per idag er vårt bidrag marginalt.

6 GW er bare en tiendel av installert kapasitet i Tyskland i solkraft alene, at det skulle bety influere særlig på tilgangen på strøm i Europa er en tanke man bare kan slå fra seg inntil vi investerer langt flere milliarder i kabler. Jeg vil anbefale Sevje å se på hjemmesiden til Statnett, der kan man følge energiutvekslingen med utlandet time for time.

Den andre misforståelsen bunner i at Sevje ikke tar med seg strømbruken i framstillingen av drivstoffet. Hvert år bruker vi i dag 7 TWh strøm til produksjon av olje. Det er nok til å elektrifisere all persontransport hvis alle har hver sin bil, og regnestykket ser mye bedre ut hvis vi deler.

Statoil publiserte i 1995 et studium av «Life cycle assessment of gasoline and diesel», som fortsatt i dag setter standarden i den internasjonale forskningsliteraturen, delvis fordi ingen andre oljeselskap vil dele disse tallene.

Det viser at en liter drivstoff koster henholdsvis 2 MJ og 3 MJ for diesel og bensin å raffinere. Vi kan sikkert krangle litt om detaljene i regnestykket, men man kommer seg ikke unna den tommelfingerregelen at man bruker like mye strøm på å lage drivstoff selv før den kjører ut til bensinstasjonene, som en elbil bruker på å komme seg framover.

Tallene Sevje bruker for energibruken i Nissan Leaf er også helt urealistiske. Dette er mer hva en Tesla Model X bruker med sju personer i.

Forenklet kan man altså si at utslippene fra selve fossilbilen under kjøring kommer altså i tillegg til utslippene fra strømproduksjon. Hvor strømmen kommer fra kan derfor aldri brukes som argument. Skal man ikke ty til forenklinger slik både Sevje og jeg har gjort i denne polemikken kan man lese rapporten fra Union of Concerned Scientists som viser at elbilen er bedre selv i de mest kullforurensede områdene i USA.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook