DEBATT

Elbilfordelene:

Elbilens oppskrytte fortreffelighet

Det er komplett uforståelig at elbilene gis en rekke unødvendige fordeler.

MÅ LIKESTILLES: El-bilfordelene må fjernes. Avgifter må betales. Fordelene med kollektivfeltkjøring, gratis bompassering, gratis ladning og gratis parkering på bekostning av beboere som har betalt for plasser de ikke er garantert, må utgå, skriver artikkelforfatteren. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
MÅ LIKESTILLES: El-bilfordelene må fjernes. Avgifter må betales. Fordelene med kollektivfeltkjøring, gratis bompassering, gratis ladning og gratis parkering på bekostning av beboere som har betalt for plasser de ikke er garantert, må utgå, skriver artikkelforfatteren. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert

I kronikken i Dagbladet 3. januar hevdet jeg at elbiler ikke er miljøvennlige. Heller ikke fossilbiler er det, og med hensyn til CO₂-utslipp stiller de temmelig likt. Det er derfor komplett uforståelig at elbilene gis en rekke unødvendige fordeler.

I sin kommentar til kronikken legger Arne Nærva og Lars Haltbrekken, 4. januar, kun vekt på lokale forhold. Selvsagt blir den rent lokale forurensningen mindre med elbiler, men som de bør ha fått med seg, var et av hovedpoengene mine at vi nyter godt av at forurensningen overlates til landene som står for produksjonen. Er dere enige i det, og at dette må sees på i et globalt perspektiv?

Elbilproduksjonen vil forhåpentligvis bli mer miljøvennlig om en del år, slik fossilbilproduksjonen allerede har blitt. Det viktigste er selvsagt dagens situasjon, og da er nok dessverre ikke elbilen vinneren – enn så lenge.

En studie av Mike Berners-Lee ved Lancaster University, ekspert på CO₂-utslipp, viser for eksempel at det globalt sett er liten forskjell på elbil og fossilbil når det gjelder CO₂-utslipp. Å skrote en litt eldre fossilbil for å kjøpe elbil av samme størrelse, gir faktisk en miljømessig meget negativ effekt. Det bør være et viktig moment!

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer