MÅ LIKESTILLES: El-bilfordelene må fjernes. Avgifter må betales. Fordelene med kollektivfeltkjøring, gratis bompassering, gratis ladning og gratis parkering på bekostning av beboere som har betalt for plasser de ikke er garantert, må utgå, skriver artikkelforfatteren. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix
MÅ LIKESTILLES: El-bilfordelene må fjernes. Avgifter må betales. Fordelene med kollektivfeltkjøring, gratis bompassering, gratis ladning og gratis parkering på bekostning av beboere som har betalt for plasser de ikke er garantert, må utgå, skriver artikkelforfatteren. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpixVis mer

Elbilfordelene:

Elbilens oppskrytte fortreffelighet

Det er komplett uforståelig at elbilene gis en rekke unødvendige fordeler.

Meninger

I kronikken i Dagbladet 3. januar hevdet jeg at elbiler ikke er miljøvennlige. Heller ikke fossilbiler er det, og med hensyn til CO₂-utslipp stiller de temmelig likt. Det er derfor komplett uforståelig at elbilene gis en rekke unødvendige fordeler.

I sin kommentar til kronikken legger Arne Nærva og Lars Haltbrekken, 4. januar, kun vekt på lokale forhold. Selvsagt blir den rent lokale forurensningen mindre med elbiler, men som de bør ha fått med seg, var et av hovedpoengene mine at vi nyter godt av at forurensningen overlates til landene som står for produksjonen. Er dere enige i det, og at dette må sees på i et globalt perspektiv?

Elbilproduksjonen vil forhåpentligvis bli mer miljøvennlig om en del år, slik fossilbilproduksjonen allerede har blitt. Det viktigste er selvsagt dagens situasjon, og da er nok dessverre ikke elbilen vinneren – enn så lenge.

En studie av Mike Berners-Lee ved Lancaster University, ekspert på CO₂-utslipp, viser for eksempel at det globalt sett er liten forskjell på elbil og fossilbil når det gjelder CO₂-utslipp. Å skrote en litt eldre fossilbil for å kjøpe elbil av samme størrelse, gir faktisk en miljømessig meget negativ effekt. Det bør være et viktig moment!

Ett eksempel (av mange): En el-Golf slipper ut over 23 tonn CO₂ allerede før den kommer i drift. En eldre bensin-Golf i bra stand kan kjøre over 15 000 km pr. år i 10 år før den slipper ut like mye CO₂ som el-Golfen. Så skrot for all del ikke en fossilbil i bra stand!

Professor H.P. Lenz ved Karlsruher Institut für Technik har regnet ut at elbiler gir 1,6 ganger så mye CO₂-utslipp som en fossilbil. Svært mye av elbilens forurensning skyldes batteriproduksjonen. Batteriene er avhengige av store mengder Litiumkarbonat.

En vesentlig del av dette utvinnes i Sør-Amerika, blant annet i Chile, med meget store negative konsekvenser for miljøet. Ifølge Reduse (en EU-finansiert miljøorganisasjon) forurenses grunnvannet, våtmarksområder tørker ut, helseskadelig støv virvles opp og så videre.

Dette er dagens situasjon. Selvsagt er det å håpe at nye produksjonsmetoder for elbiler vil redusere belastningen på miljøet. Imidlertid kan det ikke være tvil om at det norske elbilmantraet har vært forhastet, og at det globalt sett må karakteriseres som ren symbolpolitikk fra politikernes side. Tilsvarende opplevde vi mht. dieselbiler for bare seks-syv år siden.

El-bilfordelene må fjernes. Avgifter må betales. Fordelene med kollektivfeltkjøring, gratis bompassering, gratis ladning og gratis parkering på bekostning av beboere som har betalt for plasser de ikke er garantert, må utgå.

Om et tiår eller to, når produksjonen av elbiler forhåpentligvis har blitt mer miljøvennlig, og de over 60 prosentene av elektrisk kraft som produseres av kull eller olje er minimalisert, kan det være tid for å ta opp igjen diskusjonen. I mellomtiden må elbilene betale de samme avgiftene, og ha de samme rettighetene som øvrige biler har.

Det er rett og slett for dumt at vi skal gi særfordeler til elbiler, siden de er like miljøskadelige som fossilbiler.