BEDRE MED BENSIN: Norge nærmest er blitt «verdens elbil-hovedstad», skriver kronikkforfatteren og understreker at elbiler er verre for miljøet enn bensindrevne biler. Foto: Pontus Lundahl / TT / NTB scanpix.
BEDRE MED BENSIN: Norge nærmest er blitt «verdens elbil-hovedstad», skriver kronikkforfatteren og understreker at elbiler er verre for miljøet enn bensindrevne biler. Foto: Pontus Lundahl / TT / NTB scanpix.Vis mer

Debatt: Elbiler

Elbiler er noen miljøsvin

Elbiler slipper ut mellom to og tre ganger så mye CO₂ som bensindrevne biler.

Meninger
Truls Sevje. Foto: privat.
Truls Sevje. Foto: privat. Vis mer

Elbiler slipper ut mellom to og tre ganger så mye CO₂ som bensindrevne biler. Dette «belønnes» med momsfritak, avgiftsfritak, bompengefritak, kjøring i kollektivfelt, billig parkering og så videre. I tillegg taper samfunnet milliarder i avgifter. En del vil kalle slikt for idioti.

Begrunnelsen er som følger: Norge selger overskuddsstrøm ut i Europa. Det meste av strømmen som produseres i Europa kommer fra kullkraft. Når vi selger strøm blir det mindre behov for kullkraft. Omvendt, når vi ikke selger øker kullkraftproduksjonen. Kullkraftverkene slipper ut ca 1000 gram CO₂ per kilowattime (kWh) og utslippene av CO₂ er et globalt problem, ikke et lokalt.

Norske elbiler lades med norsk strøm. Det betyr mindre strøm til Europa, som da må øke sin kullkraftproduksjon og dermed øke utslippet av CO₂.

Bilfabrikanten Nissan beskriver en av sine elbiler som følger (gjennomsnittsbetraktning gjort av meg): Elbilen kan kjøre 130 kilometer på energimengden 24 kWh. Det betyr at kullkraftverket produserer 24 000 gram CO₂. Tilsvarende utslipp fra en bensinbil er 100 gram per kilometer, altså 13 000 gram CO₂. Altså produserer elbilen omtrent dobbelt så mye CO₂ som bensinbiler.

En hyppig innvending er at strømmen like gjerne kan komme fra sol eller vind, ikke nødvendigvis fra kullkraft. Per i dag er det ikke riktig. All strømproduksjon fra fornybare kilder som sol og vind går allerede inn på strømnettet og vil ikke variere i takt med kjøp og salg. Det er det bare kullkraft, vannkraft og kjernekraft som vil gjøre.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inntil Europa har kvittet seg med sine kullkraftverk er elbiler noen «miljøsvin». Når Norge nærmest er blitt «verdens elbil-hovedstad» skyldes det at for mange tror at det kun er vår vannkraft som lader bilene. Det er dermed ikke sagt at subsidieringen av elbilene ikke har vært riktig. Også i miljøsaker er det nødvendig å bite i noen sure epler for å få det bedre på sikt.

Nå er imidlertid elbil-teknologien såpass moden (500 kilometer rekkevidde på en ladning) og såpass kjent i markedet at den kan klare seg på egen hånd. Men den vil fortsatt være et miljøsvin inntil kullkraften er faset ut.

I forbindelse med statsbudsjettet har klima- og miljøvernministeren uttalt at den kommende teknologiutviklingen vil skape langt renere utslipp fra transportsektoren enn noen avgifter vil kunne klare. Det er helt riktig under den forutsetning at kullkraftverkene er faset ut. Ministeren tenker både på elbiler og hydrogenbiler. Hydrogenbiler stiller nye krav.

Hydrogen kan fremstilles av vann. Det kan skje enten ved elektrolyse – som er en svært dyr prosess, eller billig ved en høy temperatur (over 700 grader). Så høye temperaturer kan bare et kjernekraftverk skape. Hydrogenbiler har store fordeler fremfor elbiler og vil trolig bli dominerende dersom tankstasjoner finnes og hydrogen er billig.

Regjeringen vil at du skal kjøpe ny bil: I 2017 blir det dyrere å bruke bil, men billigere å eie om du kjøper ny. Dagbladet forklarer hvorfor. Foto: NTB Scanpix /John Terje Pedersen / Jacques Hvistendahl / Redigering/grafikk: Guro Lindahl Flåten / Marie Røssland Vis mer Vis mer