FRAMTIDIG KØ? «Dersom Ramnefjell får rett, og elbiler blir stående i kø i 2013, er det svært godt nytt», skriver artikkelforfatteren.
FRAMTIDIG KØ? «Dersom Ramnefjell får rett, og elbiler blir stående i kø i 2013, er det svært godt nytt», skriver artikkelforfatteren.Vis mer

Elbilkø er godt nytt

For å ta det mest åpenbare først: Før eller seinere skal elbilene sannsynligvis ut av kollektivfeltet.

MILJØ: Geir Ramnefjell skriver i Dagbladet 28. januar at de som vil kjøre elbil i kollektivfeltet bør kjappe seg - for snart er det fullt. I stedet for å bekymre seg over at det blir flere elbiler, burde Ramnefjell innse at dette er svært godt nytt for de fleste av oss.

For å ta det mest åpenbare først: Før eller seinere skal elbilene sannsynligvis ut av kollektivfeltet. Dersom elbiler begynner å skape problemer for kollektivtrafikken på enkeltstrekninger, kan man omregulere enkeltstrekninger slik at bussene kommer fram uten problemer. At elbilene skal ha prioritet foran buss, tror jeg det er svært få som mener - inkludert elbilforkjempere som meg. Heldigvis skaper ikke elbilene problemer i kollektivfeltet enda, selv ikke på E18 fra Asker til Oslo. Ingen steder i Norge, eller i verden for øvrig, er det flere elbiler per innbygger enn i Asker. Dette skyldes flere faktorer. Svært mange pendler fra Asker til Oslo, men ikke alle har et godt kollektivtilbud. At mange velger å stå og stampe i kø på E18 hver morgen framfor å ta toget, er en god illustrasjon på dette. At noen lar seg friste til å kjøpe elbil og slippe køen, er høyst forståelig.

Ramnefjell hevder videre at elbil i praksis er en luksusvare som får lov til å snylte på fellesgoder, som bare et fåtall rike husholdninger med to biler har råd til. Dette stemmer ikke. Ifølge Transportøkonomisk institutt bor 42 prosent av oss i husholdninger med to biler. Disse 42 prosentene kan, takket være avgiftsfritaket på elbil, kjøpe seg for eksempel en Mitsubishi i-MiEV fra cirka 200 000 kroner, omtrent det samme som en tilsvarende liten bensinbil. At elbilistene også kan spare penger på fri bompassering, gratis parkering og ikke minst billigere drivstoff, bidrar også til å gjøre elbil til et økonomisk godt alternativt for svært mange husholdninger med to biler. Dette begynner å gå opp for stadig flere, også langt utenfor Oslo vest. I 2012 var topp fem-listen over fylker med høyest elbilvekst Sogn og Fjordane, Finnmark, Nord-Trøndelag, Møre og Romsdal og Oppland.

På grunn av tilgang til kollektivfelt og andre gode insentiver for elbil, var askerværingene tidlig ute med å anskaffe elbil. Dette har i sin tur bidratt til at internasjonale bilprodusenter velger Norge som et tidligmarked for elbiler. Det har bidratt til at elbiler nå er tilgjengelige i butikker over hele landet, det har bidratt til bedre utvalg, mer konkurranse og lavere priser. Det har bidratt til å kickstarte et kommersielt marked for elbiler i Norge, som gjør at elbiler er tilgjengelige for folk flest - ikke bare for rikinger.

Og ikke minst: Dersom Ramnefjell får rett, og elbiler blir stående i kø i 2013, er det svært godt nytt. Ikke bare fordi det betyr at elbil-markedet virkelig fungerer, og at elbiler begynner å bli en faktor av betydning. Men mest fordi en elbilkø ikke forurenser luften eller lager støy der den står. Dette kommer hele samfunnet til gode.

ARTIKKELFORFATTER: Ole Henrik Hannisdahl
ARTIKKELFORFATTER: Ole Henrik Hannisdahl Vis mer