KOMMENTARER

Elbilsatsingen bør fortsette

Det er ikke sånn at fordi noe er både attraktivt og miljøvennlig, så må det være noe galt et sted.

SUSER INN: Elbilen Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil og Norges tredje mest solge nybil. Det er plass til flere miljøbiler på veiene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix.
SUSER INN: Elbilen Nissan Leaf er Norges mest solgte elbil og Norges tredje mest solge nybil. Det er plass til flere miljøbiler på veiene. Foto: Fredrik Varfjell / NTB scanpix. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Når tilstrekkelig mange har syntes at noe har vært kult lenge nok, svinger pendelen, og det blir om å gjøre å være mest mulig kritisk. For tida er det elbilen, særlig teslaen, som får unngjelde. «Jeg skal i hvert fall ikke gjøre som min forgjenger og kjøpe Tesla», forsikret Jonas Gahr Støre i partilederdebatten etter statsbudsjettet. Erna Solberg og Siv var opptatt av å forsvare at de vil gjøre det billigere å kjøpe alle slags nye biler, og påpekte at «det er ikke alle som har råd til å kjøpe Tesla».

Det er lett å forstå politikernes behov for å snobbe ned når de enten: a) Har 50 mill på bok, b) Ganske mange av velgerne har det  c) Ganske mange av velgerne ikke er opptatt av klima. Men det blir noe bakstreversk å snakke ned bilen som har snudd opp-ned på bilindustrien og bidratt til den norske elbilsuksessen. Det blir som å snakke ned sin egen politiske seier.

For politikere fra alle partier har gjennom flere år vedtatt fordeler som fritak fra engangsavgift og moms, lav årsavgift, tilgang til kollektivfelt, gratis parkering, bomstasjoner og lading. Denne politikken har sammen med den teknologiske revolusjonen gjort Norge til det landet med høyest prosentandel elbiler i hele verden. 35 prosent av alle elbiler som ble solgt i Vest-Europa første halvår 2014, havnet i Norge. Politikk og teknologi har virket sammen og gitt politikerne på Stortinget akkurat det de ønsket seg: Flere miljøbiler på veiene og lavere klimagassutslipp.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer