LEDER

Hovedleder: Elbilsubsidiene

Elbilsubsidene bør reformeres

Folkelig støtte om klimapolitikken er nødvendig.

VIL OMFORDELE:
Per Olaf Lundteigen (Sp) vil omlegge elbilsubsidiene, slik at alle som kjøper elbil får en støtte på 140 000 kroner per bil. Foto: John T. Petersen.
VIL OMFORDELE: Per Olaf Lundteigen (Sp) vil omlegge elbilsubsidiene, slik at alle som kjøper elbil får en støtte på 140 000 kroner per bil. Foto: John T. Petersen. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Leder: Dette er en lederartikkel fra Dagbladet, og gir uttrykk for avisas syn. Dagbladets politiske redaktør svarer for lederartikkelen.
Publisert

Mens kampen om kronene i statsbudsjettet strammer seg til, beveger flere partier seg i spørsmålet om elbilavgiftens utforming. Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har foreslått å kutte i støtten til de dyreste elbilene. Det er forståelig. Som Tesla-eier Harald Eia peker på i Dagens Næringsliv, «tærer» støtten til Tesla-eierne «på samfunnslimet». Det gir grunn for å tenke nytt.

Dagens Næringsliv har presentert regnestykker som viser at Tesla-eiere «tjener 1,1 millioner kroner i snitt» og at de totalt har fått 2,3 milliarder i subsidier.

Finansdepartementet beregner at en Tesla gir nesten 300 000 kroner i avgiftslettelse. Til sammenlikning gir en elbil som Nissan Leaf bare 63 000 kroner i lettelse. Årsaken ligger i at elbilene har momsfritak. Jo dyrere bil, jo mer moms slipper du å betale.

Det gjør imidlertid også at beregningene blir noe kunstige. En må anta at Tesla-eierne hadde kjøpt en like dyr bensinbil eller kjøpt Teslaen selv uten subsidien, for å kunne beregne med sparte utgifter ved eventuelle kutt i avgiftene.

De store subsidiene til de rikeste blant oss, har fått Ap til å foreslå et tak på elbilstøtten på omtrent én halv million kroner. Koster bilen mer, får du ikke momsfritak mer prisen som overstiger 500 000 kr.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer