Mens kampen om kronene i statsbudsjettet strammer seg til, beveger flere partier seg i spørsmålet om elbilavgiftens utforming. Både Senterpartiet og Arbeiderpartiet har foreslått å kutte i støtten til de dyreste elbilene. Det er forståelig. Som Tesla-eier Harald Eia peker på i Dagens Næringsliv, «tærer» støtten til Tesla-eierne «på samfunnslimet». Det gir grunn for å tenke nytt.
Dagens Næringsliv har presentert regnestykker som viser at Tesla-eiere «tjener 1,1 millioner kroner i snitt» og at de totalt har fått 2,3 milliarder i subsidier.
Finansdepartementet beregner at en Tesla gir nesten 300 000 kroner i avgiftslettelse. Til sammenlikning gir en elbil som Nissan Leaf bare 63 000 kroner i lettelse. Årsaken ligger i at elbilene har momsfritak. Jo dyrere bil, jo mer moms slipper du å betale.
Det gjør imidlertid også at beregningene blir noe kunstige. En må anta at Tesla-eierne hadde kjøpt en like dyr bensinbil eller kjøpt Teslaen selv uten subsidien, for å kunne beregne med sparte utgifter ved eventuelle kutt i avgiftene.
De store subsidiene til de rikeste blant oss, har fått Ap til å foreslå et tak på elbilstøtten på omtrent én halv million kroner. Koster bilen mer, får du ikke momsfritak mer prisen som overstiger 500 000 kr.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger