Elegant, OJ

- Driter jeg meg ut på scenen, får folk heller få pengene tilbake, sa Otto Jespersen til Dagbladet i sommer. Han kan ta det helt med ro. Overgangen fra tv til scene går knirkefritt for den solide entertaineren.

Otto Jespersen har tatt med seg noen av figurene fra NRK-serien «OJ - en utstrakt hånd» og gått til scenen. Det var ingen dum idé, selv om Otto Jespersen er aller morsomst som Otto Jespersen.

Real stand up

Showet åpner med litt real stand up, og han er uovertruffen også der. Med gjennomført satire er han innom både Per Aabel (som langtidsparkerte rullestolen sin ved juletider), kongefamilien (man sparker ikke folk som ligger nede) og samfunnsklassene (jeg var selv medlem av arbeiderklassen i tre uker på 70-tallet).

Helproff og elegant

Jespersen er ett hundre prosent til stede på scenen gjennom hele det halvannen times showet, her er ingen lettvinte løsninger og billige poeng. Fiffige innslag underholder mens Jespersen forvandles fra den ene figurer til den andre; for eksempel en trommekonkurranse mellom showets eneste musiker, trommis Hans-Kristian Kjos Sørensen, og duracellkaninen.

Karrierekvinnen Tårnfrid, taperen Birger og satanrockeren Barron Blod er nødvendigvis begrenset av scenens omfang i forhold til friheten de har i ferdigredigert tv, men det er i grunnen bare Tårnfrid som lider en smule under det.

Hun framstår som litt flat når hun mister det «i farta»-elementet som preger henne på tv, men bevares, dama er morsom likevel. Ikke minst når hun ringer hjem til sønnen Johannes Aurelius som har vært hjemme alene i over en uke, men som nå endelig skal få seg permanente barnevakter; tre serbere mamma møtte på flyplassen.

Jespersen er en helproff og elegant underholder av ypperste humormerke.

VELLYKKET: Otto Jespersen tar med seg flere av figurene fra TV til scene i showet «Fremad i alle retninger». Her som nazist.