Elektronisk dokkehus

Klassikeren «Sim City» - og alle mer eller mindre vellykkede kopier - går ut på å få et helt bysamfunn til å fungere. I «The Sims» zoomer du inn på en av Sim Citys forsteder - ja, du beveger deg helt inn på soverommet og toalettet til beboerne. Hensikten er den samme, men nå i mindre målestokk: Du skal få figurene du har skapt til å bli lykkelige og tilfredse.

Spilldesignerne har hatt som mål å gjøre det så realistisk som mulig, større vinduer gir økt trivsel, investerer du i kokebøker, blir «simmene» bedre kokker og mer tilfredse. Et svømmebasseng er bra for både psykisk og fysisk helse osv. Realismen betyr også at «simmene» dine ikke alltid er villig til å ta ordre. Er indikatoren bladder (blære) for lav, går de rett på do og nekter plent å rydde på kjøkkenet, gå på jobb eller å åpne døren for naboen. Det letteste er å etablere en klassisk kjernefamilie, men ikke eneste mulighet. For å teste grensene, lot jeg to kvinner dele hus og seng. Jeg lot dem snakke mye sammen, klemme hverandre ofte og gi hverandre gaver, komplimenter og trøst - og vips: Jeg var den stolte skaper av en lesbisk husholdning. De fikk ikke lov å gifte seg, men i følge manualen er det ikke noe i veien for at same sex couples kan adoptere barn etter hvert. Morsomt. (Og hvis du lurer: Nei, du får ikke se de aller mest intime detaljene i «simmenes» liv.)

«The Sims» er stort, detaljert og svært vanedannende. Flere generasjoner vil ha glede av det på forskjellig nivå, men skal du få det til å funke ordentlig, er det både tidkrevende og vanskelig. Som det virkelige livet.

SPILLFAKTA«The Sims»Plattform:  PC 
«The Sims»Plattform:  PC
SPILLFAKTA«The Sims»Plattform: PC «The Sims»Plattform: PC Vis mer