Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Elektronisk Hancock

Den elektroniske Hancock i fin form og godt selskap.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Herbie Hancock og Bill Laswell, radarparet fra 80-tallets «Future Shock», «Rockit!» o.a., rider igjen. Det betyr at groover og melodifraser syder og koker i ei gryte med elektroniske og akustiske instrumenter, stemmer, beats, DJs, programmerere, jazz, tekno og hiphop og alt annet som er hipt og «samtidig».

Under mindre kyndig styring kunne det hele lett ha endt som formløst surr. Hancock/Laswell holder imidlertid stram regi, og tøyler effektene fint underlagt en bevisst musikalsk helhet. På noen av sporene spiller Hancock keyboard i akustiske omgivelser med Wayne Shorter, Jack DeJohnette og Charnett Moffett, og helt spesiell er «Tony Williams», en låt der Shorter, Hancock og Laswell (el-bass) danner «kvartett» med det avdøde trommegeniet på et nyoppdaget trommespor fra Laswells arkiver.

At «jazz»-siden av Hancock lever i beste velgående, beviser han jevnlig, og faktisk også her. Men «Future2Furure» viser først og fremst at også «street music»-siden fortsatt er plugget i hos 61-åringen, som tilsynelatende er like hjemme i dansetette klubber som i Carnegie Hall.

Hele Norges coronakart