Anmeldelse: Victoria Hislop, «August»

Elendig oppfølger til megasuksessen

De fleste forfattere skriver seg bedre med årene. For Victoria Hislop er det motsatt.

VICTORIA HISLOP: Den britiske forfatteren gjorde stor suksess med romanen «Øya» i 2005. Nå er oppfølgeren her. Foto: VIGMOSTAD BJØRKE / BILL WATERS
VICTORIA HISLOP: Den britiske forfatteren gjorde stor suksess med romanen «Øya» i 2005. Nå er oppfølgeren her. Foto: VIGMOSTAD BJØRKE / BILL WATERS Vis mer
Publisert

I 2001 var den britiske reiselivsjournalisten Victoria Hislop på ferie på Kreta. Hun besøkte den historiske øya Spinalonga, som var en tidligere leprakoloni. Hislop begynte å lese om denne skjebnetunge og mytebefengte sykdommen, som feilaktig ble antatt å være en smittsom pest som kunne vansire mennesker på få dager. Først mot slutten av femtitallet fant de en kur mot spedalskhet, som egentlig er en bakteriell hudsykdom.

Hislops research ble til bestselgeren «Øya» (2005). Den ble en enorm suksess, med en etterfølgende tv-serie som slo alle seerrekorder i Hellas. «Øya» gjorde også Spinalonga til en av Kretas fremste turistattraksjoner.

Nå, fjorten år senere, har Hislop skrevet en oppfølger til suksessen. Det burde hun ikke ha gjort, spør du meg.

Tilbake til Spinalonga

Året er 1957, og vi er tilbake i den lille kystbyen Plaka, like innenfor Spinalonga. Der møter vi igjen den smellvakre, ekstremt selvopptatte og kravstore Anna. Hun hadde, som noen kanskje husker fra «Øya», både en mor og en søster som fikk lepra og som ble fraktet til Spinalonga.

Anna er gift med den rike godseieren Andreas Vandoulakis. De får datteren Sofia, som altså er mor til fortelleren i «Øya». Den selvopptatte Anna bryr seg verken om sin ektemann eller datter. Hun er oppslukt av sin elsker, ektemannens fetter Manolis. Han var i sin tid forlovet med Annas søster Maria, som nå får vende hjem fra Spinalonga fordi hun og de andre spedalske er kurert.

Den sykelig sjalu Anna er desperat. Hun er redd Manolis skal vende tilbake til Maria. Det fører til en uhyggelig dramatisk hendelse som skal få store konsekvenser for familien Vandoulakis, og spesielt Manolis.

Hislops metode

Det er vanskelig å si eksakt hvorfor en bestselger blir en bestselger, men det er ofte en blanding av timing, innhold og promotering. For «Øyas» tilfelle var det i stor grad selve stoffet; skildringen av mennesker som fikk den skjebnetunge sykdommen, og av livet på leprakolonien Spinalonga.

Men Hislop innførte også en ny måte å skrive historiske romaner på, med en nåtidsfortelling som parallellføres med en fortelling fra fortiden. Den teknikken kom til å danne mal for en strøm av historiske underholdningsromaner, eksempelvis bøkene til Kate Morton og Lucinda Riley. Hislop selv brukte malen både i «Hjemkomsten» (2009) fra den spanske borgerkrig, og «Tråden» (2012) fra det forrige århundreskiftets Tessaloniki.

Hislop har aldri vært noen sterk stilist eller menneskeskildrer, men i «Øya» hadde hun så mye godt og ukjent stoff å lene seg på at den var relativt anstendig. «Hjemkomsten» og «Tråden» var langt svakere, med banale plott og ukebladoverfladiske menneskeskildringer. Men også de hadde et pirrende historisk stoff som drev romanen framover.

Hellas i etterkrigstida

«August» er skrikende dårlig i så henseendet. Boka strekker seg mot 70-tallets Hellas, og ved siden av å følge Manolis, følger vi Maria etter at hun kommer hjem fra Spinalonga og gifter seg med sin elskede lepra-lege.

Vi får vi visst innblikk i etterkrigstidas Hellas, med den økende turiststrømmen og utviklingen av skipsindustrien. Det danses greske danser, spilles gresk musikk og spises gresk mat, noen fødes og noen dør, men selve storyen er ganske fraværende.

Menneskeskildringene er like tableauaktige og endimensjonale som i eventyrene, det gnures i vei på noen banaliteter, men det skjer ingen verdens ting. Det verste er at mye tyder på at det kommer enda en oppfølger. Da burde Hislop få stilistisk og dramaturgisk krisehjelp.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer