NYE KOMPETANSEKRAV: Ingen lærere mister jobben på grunn av de nye kompetansekravene, forsikrer artikkelforfatteren i dette svarinnlegget. Foto: Berit Roald / NTB Scanpix
NYE KOMPETANSEKRAV: Ingen lærere mister jobben på grunn av de nye kompetansekravene, forsikrer artikkelforfatteren i dette svarinnlegget. Foto: Berit Roald / NTB ScanpixVis mer

Debatt: Utdanning

Elevene fortjener lærere med fordypning

Skal man lære bort noe til andre, forutsetter det også at man har inngående kunnskap til fagene han eller hun underviser i.

Meninger

Alle elever fortjener å møte lærere med solid faglig fordypning. Derfor satser regjeringen stort på å tilby videreutdanning til de lærerne som underviser i norsk, engelsk eller matte uten å selv ha fordypning i fagene.

En god lærer må selvsagt være en dyktig pedagog, en god klasseleder og ha evnen til å bygge gode relasjoner til elevene. Men skal man lære bort noe til andre, forutsetter det også at man har inngående kunnskap til fagene han eller hun underviser i. Én av tre matematikklærere i grunnskolen har mindre enn et halvt års fordypning i faget, og én av fem har ingen studiepoeng i matematikk overhode. Det samme gjelder for mange lærere i norsk og engelsk. Elevene våre fortjener bedre. Det er bakgrunnen for at regjeringen har innført krav om at lærere skal ha fordypning i faget for å kunne undervise i matematikk, engelsk og norsk.

Andreas Pedersen, cand.polit. og lektor, skriver i Dagbladet 25. august om sine erfaringer med å ikke få en fast lærerjobb i Oslo, og peker blant annet på kompetansekravene. Det er selvsagt forståelig at det er en tøff situasjon å være i, og jeg håper han fortsetter å søke relevante stillinger. Det er imidlertid ikke til å komme unna at det er langt flere om beinet om lærerjobbene i hovedstaden enn nord i landet, hvor han jobbet tidligere.

Det er viktig å understreke at det nye kravet om kompetanse stilles til kommunene, ikke til den enkelte lærer. Ingen lærere mister jobben på grunn av de nye kompetansekravene. Samtidig har regjeringen iverksatt en historisk videreutdanningssatsning, som gjør at alle lærerne som ønsker det skal kunne oppfylle de nye kravene innen overgangsperioden går ut i 2025. Slik at alle elever i framtida møter lærere med solid, faglig fordypning i disse helt grunnleggende fagene.