DEBATT

Skole:

Elever og lærere trenger gode prøver

Noen mener at det å lage sammenlikninger mellom skoler, vil skape sunn konkurranse og kvalitetsutvikling. Jeg deler ikke den oppfatningen.

ÅPENHET: Klok bruk av tester, prøver og vurdering, kan bringe oss videre i utviklingen av skolen. Hvis Arbeiderpartiet vil sette i gang åpne og kritiske diskusjoner om vårt vurderingssystem, så heier jeg på det, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ÅPENHET: Klok bruk av tester, prøver og vurdering, kan bringe oss videre i utviklingen av skolen. Hvis Arbeiderpartiet vil sette i gang åpne og kritiske diskusjoner om vårt vurderingssystem, så heier jeg på det, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Torstein Tvedt Solbergs (Ap) budskap om færre prøver og tester i skolen gleder mange lærere og skoleledere. Tvedt Solberg vil ikke si hvilke tester eller prøver som skal bort, det gjør han rett i. Som politiker bør han vise retning. Men beslutningen om hvilke prøver og tester vi trenger, og hvordan disse bør brukes, må tas i samråd med elever, lærere og ledere i skolen.

Tester og prøver har ulike formål. Den viktigste oppgaven er å bidra med kunnskap i den pedagogiske prosessen. Elever og lærere trenger gode prøver, og lærere lager de fleste av disse selv.

I tillegg trenger lærerne mer standardiserte prøver, og de trenger kunnskap om hvordan de brukes. I all hovedsak bør det være lærerne som tar hånd om slike prøver, med støtte i et profesjonsfellesskap og med god pedagogisk ledelse.

Et annet formål for prøver og tester er å gi styringsinformasjon. Kommuner trenger kunnskap og gode dialoger med ledere og lærere. Noen mener at det å lage sammenlikninger mellom skoler, vil skape sunn konkurranse og kvalitetsutvikling. Jeg deler ikke den oppfatningen. Skolen skal bygge på kunnskap og samarbeid, og invitere til åpenhet og kritikk. Resultatbasert sammenlikning legger ikke til rette for dette, men skaper ofte standardisering og konservering.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer