Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Meninger

Mer
Min side Logg ut

Skole:

Elever og lærere trenger gode prøver

Noen mener at det å lage sammenlikninger mellom skoler, vil skape sunn konkurranse og kvalitetsutvikling. Jeg deler ikke den oppfatningen.

ÅPENHET: Klok bruk av tester, prøver og vurdering, kan bringe oss videre i utviklingen av skolen. Hvis Arbeiderpartiet vil sette i gang åpne og kritiske diskusjoner om vårt vurderingssystem, så heier jeg på det, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
ÅPENHET: Klok bruk av tester, prøver og vurdering, kan bringe oss videre i utviklingen av skolen. Hvis Arbeiderpartiet vil sette i gang åpne og kritiske diskusjoner om vårt vurderingssystem, så heier jeg på det, skriver innsenderen. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Meninger

Torstein Tvedt Solbergs (Ap) budskap om færre prøver og tester i skolen gleder mange lærere og skoleledere. Tvedt Solberg vil ikke si hvilke tester eller prøver som skal bort, det gjør han rett i. Som politiker bør han vise retning. Men beslutningen om hvilke prøver og tester vi trenger, og hvordan disse bør brukes, må tas i samråd med elever, lærere og ledere i skolen.

Tester og prøver har ulike formål. Den viktigste oppgaven er å bidra med kunnskap i den pedagogiske prosessen. Elever og lærere trenger gode prøver, og lærere lager de fleste av disse selv.

I tillegg trenger lærerne mer standardiserte prøver, og de trenger kunnskap om hvordan de brukes. I all hovedsak bør det være lærerne som tar hånd om slike prøver, med støtte i et profesjonsfellesskap og med god pedagogisk ledelse.

Et annet formål for prøver og tester er å gi styringsinformasjon. Kommuner trenger kunnskap og gode dialoger med ledere og lærere. Noen mener at det å lage sammenlikninger mellom skoler, vil skape sunn konkurranse og kvalitetsutvikling. Jeg deler ikke den oppfatningen. Skolen skal bygge på kunnskap og samarbeid, og invitere til åpenhet og kritikk. Resultatbasert sammenlikning legger ikke til rette for dette, men skaper ofte standardisering og konservering.

UMULIG?: Akihara brukte 10 år på denne pusleknuten uten å finne en løsning. Det japanske TV-programmet «Detective Knight Scoop» tok saken for å finne en løsning. Klarer de det? Trykk på ikonet nederst til høyre for undertekst. Videoen er lisensiert av ABC International. Vis mer

Faglitteratur om vurdering minner om at tester som er ment for utvikling av undervisning og læring, sjelden gir god styringsinformasjon. Vi bør derfor kunne møte de to formålene gjennom ulike prøver og tester.

Vi trenger å diskutere tre typer tester:

1. Kartleggingsprøvene er et redskap for lærere og elever. Men disse misbrukes i dag av noen kommuner. Det lages politiske mål for skolenes score på prøvene, og det øves sågar på prøvene. Disse prøvene skal avdekke lærevansker, ikke angi hvilket nivå eleven ligger på. Vi bør diskutere om disse prøvene skal forvaltes på skolen, av lærere i samråd med sin leder. Dette ville være et tydelig tillitsbasert tiltak.

2. Nasjonale prøver skal gi overordnet styringsinformasjon. De kan bli både troverdige og representative, gjennom riktige statistiske utvalg. Utvalgsprøver vil dempe presset mot sammenlikning og konkurranse.

3. Internasjonale prøver har vi lang erfaring med, og resultatene er relativt stabile. Vi må sammenlikne oss med andre land, men kanskje ikke med overlappende prøver? Disse prøvene brukes i dag fjernt fra sin kontekst. Politiske partier forsøker å innkassere politiske gevinster det ikke er grunnlag for, og de kan bruke testene til å forslå tiltak som overhodet ikke har sammenheng med det testene måler.

Klok bruk av tester, prøver og vurdering, kan bringe oss videre i utviklingen av skolen. Hvis Arbeiderpartiet vil sette i gang åpne og kritiske diskusjoner om vårt vurderingssystem, så heier jeg på det.