Elias rente Olsenbanden i senk

«Elias og Kongeskipet» med årets beste åpningshelg på kino.

(Dagbladet.no) 60.507 mennesker så animasjonsfilmen «Elias og Kongeskipet» i helga. Det betyr at barnefilmen så vidt slår de tre uker gamle rekordtallene til «Olsenbanden Jr - Sølvgruvens hemmelighet», som åpnet til et seertall på 59 783. Da var var den beste åpningshelgen for en norsk film siden 2004.

- Det er veldig gøy å se at vi har tre ganger så mange besøkende som nummer tre på lista, «Natt på Museet». Elias har vært kjent for barn gjennom halvannet år på tv og vi har solgt veldig mange dvd-er. Vi visste at det var en stor interesse blant folk flest, primært små barn og småbarnsforeldre, sier produsent Sveinung Golimo til Dagbladet.no .

TV-suksess

Tv-serien «Elias» gikk på TV-2 i høst. De 26 episodene ble fulgt av opp til 200 000 mennesker hver helg, og serien ble nominert til amerikansk Emmy-pris for beste internasjonale tv-program for barn og unge. Langfilmen «Elias og Kongeskipet» har kostet nesten 25 millioner kroner og 50 mennesker har jobbet med filmen i over ett og et halv år. Dagbladets anmelder Eirik Alver ga filmen terningkast tre.

- Det er ikke spesielt nytt at barnefilm går bra, men jeg tror både foreldre og barn liker norske filmer. Barna er veldig glad i å se et miljø de kan kjenne seg igjen i, sier Golimo.

Han forteller at de i markedsføringen av filmen har fått drahjelp av «Olsenbanden Jr».

- Vi må rekke en stor takk til «Olsenbanden Jr», som har gått foran oss. Vi har prøvd å bygge på deres sukssess ved å ha trailere før filmen, forklarer Golimo.

Verdensklasse

GOD SJØ: 60.507 mennesker så «Elias og Kongeskipet» på kino i helga.
GOD SJØ: 60.507 mennesker så «Elias og Kongeskipet» på kino i helga. Vis mer

Det første som står på programmet for produsentene bak «Elias» er å lage nye tv-episoder, men Golimo utelukker ikke en ny langfilm.

Det er for øvrig en god dag for norsk animasjonsfilm. I natt vant Torill Kove Oscar for beste animerte kortfilm med «Den danske dikteren».

- Vi må jo gratulere henne så mye. Det er konkret dokumentasjon på at norsk animasjonsfilm er i verdensklasse. De bør få den vist. Det er kanskje litt vanskelig format for kino, men noen tv-kanaler burde kjenne sin besøkelsestid, mener Golimo.

Satser på barna

Kjetil Lismoen, redaktør for filmbransjebladet Rushprint, forteller at det er en bevisst satsing på barnefilm i Norge.

- På den ene siden er det en bevisst satsing fra Filmfondet og de som bevilger penger. Man får øremerkede midler. På den annen side går selv norske barnefilmer som er relativt middelmådig bra på kino. Norske foreldre er faktisk veldig bevisste på å velge nettopp norske filmer for sine barn, sier Lismoen.

Han påpeker at gode besøktall på barnegfilmer gir ringvirkninger.

- Ofte er de best sette filmene på kino barnefilmer. Og de er en forutsetning for at man kan satse smalere med andre filmer som «Kunsten å tenke negativt» og «Den brysomme mannen». Det blir en vekselsvirkning som kommer alle til gode, sier Lismoen.

Elias rente Olsenbanden i senk

- Hva vi voksne synes om barnefilmer er egentlig helt irrelevant. Når det gjelder Elias er den veldig bra laget. Jeg var og så den med min sønn på fem og han syntes det var helt fantastisk. Da gjorde det ikke noe at jeg duppet av innimellom, sier Lismoen.