Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Elin fra Alta sjef i Paris

Snart bestemmer Elin Hansen (27) hvordan trendy gutter skal se ut. Jenta fra Alta kapret ledertrøya for herredesign i et av verdens største trendbyråer, Promostyl i Paris.

Merkevarekjedene blir Hansens moteslaver når hun inntar Promostyl i september: Klærne 27-åringen lager blir retningsgivende for hva du finner i klesbutikken framover. Hun ler litt nervøst av tanken.

- Jeg får nesten litt panikk. Tenk at jeg skal styre der, sier hun.

Internasjonalt

Trendbyrået Promostyl har spesialisert seg på klesmoter. Siden 1967 har de tatt pulsen på de sosiale trendene på kloden, og er i stor grad med på å forme det internasjonale motebildet.

I tillegg til hovedkontoret i Paris har byrået kontorer i New York, Tokyo, London og Milano - samt agenter i Brasil og Asia.

Moten skapes fra analyser av livsstiler og mentaliteter i forskjellige kulturer. Målet er å kunne forutse trenden halvannet år framover, eller å avgi motevarsel for neste sesong.

- Promostyl har tilgang på en enorm mengde informasjon. Jeg kan ikke tenke meg at det blir kjedelig et eneste sekund, sier den påtroppende sjefdesigneren.

Lynkarriere

Elin Hansen fra Alta er godt innviet i motebransjen. I 1997 avsluttet hun tre års studier på mote-skolen Esmod i Oslo, der hun spesialiserte seg på herreklær. Så flyttet hun til trendmekkaet Paris, hvor hun begynte som designer i herreavdelingen i Printemps, et av landets største varemagasiner. To og et halvt år seinere var tittelen hoveddesigner, fortsatt i Printemps.

Andre resultater av oppholdet: innfødt tale på telefonsvareren og fransk samboer.

Til høsten står altså finnmarksjenta ved roret for herresektoren i Promostyls hovedkontor. Klesprodusenter fra hele verden, både etablerte og ferske, kommer til Promostyl for veiledning i jungelen av det nyeste nye. Smått om senn vil Hansens ideer vises igjen på norske menn.

Dette kommer

- På Esmod var det alltid snakk om Promostyl og nyhetene deres. De øver tung innflytelse på hva som ender opp i butikkhyllene, sier hun.

Mens mennesker fortsatt ikler seg teltliknende materialer, arbeider trendbyrået med sommerkolleksjonen for 2002.

- Hva skal menn ha på seg framover?

- Herremoten blir mer og mer inspirert av damemoten. Menn kan kle seg i typiske damefarger som pasteller. Generelt er en svært elegant mote på vei. Istedenfor syntetiske stoffer kommer mer naturlige materialer, sier 27-åringen.

Drømmen er å lansere et eget merke, signert Elin Hansen.

MOT NYE MOTER: Norske Elin Hansen vil påvirke hvilke klær som blir moderne fra sin base i Paris.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media