Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Elitistisk og overflatisk tv

«Store studio» er ekskluderende hipstere, mener sosiolog.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): NRK-programmet «Store studio» representerer en hipsterkultur, som ekskluderer større grupper som ikke er oppdatert på de riktige kulturelle strømningene, hevder sosiolog Håkon Larsen.

I en kronikk i Aftenposten i dag - samt i masteroppgaven «Kunstdiskurser i en massemedial offentlighet» (les den her) - karakteriserer han programmet som problematisk.

- Det som er problematisk er at du må ha kjennskap til hipsterkulturen for å kunne delta konstruktivt i debattene. «Store studio» har ofte form av en elitistisk samtalekrets, der det blir vanskelig å delta hvis ikke du kjenner alle de rette kodene, sier Larsen til Dagbladet.no.

Ironisk distanse

Skillet mellom tradisjonell høy- og lavkultur er ikke like interessant for den nye kultureliten som «Store studio» representerer. Derimot er kjennskap til hipsterkulturen helt avgjørende.

I kronikken viser han til et Store studio-intervju som ble gjort i forbindelse med Robert Wilsons oppsetning av «Peer Gynt» i februar i fjor. Gjester var Paul Ottar Haga, Jon Øigarden og Toralv Maurstad. Sistnevnte gjorde en dårlig figur fordi han «blant annet forsøkte å være humoristisk i en tradisjonell forstand, fremfor å ironisere», heter det i kronikken.

Bruken av ironi er sentral i «Store studio», og den brukes for at programlederne - Per Sundnes og Anne Sandvik Lindmo - skal vise at de er fortrolige med hipsterkulturen.

- Hvis en elitistisk samtaleform får fotfeste i flere medier, er det bare de urbane hipsterne - den nye kultureliten - som kan gjøre en god figur. Det er ikke uproblematisk, da massemediene i hovedsak skal ha en demokratisk form, der alle skal kunne delta, sier Larsen til Dagbladet.no.

-ELITISTISK: Per Sundnes og Anne Sandvik Lindmos program virker ekskluderende, mener sosiolog. ARKIVFOTO: AGNETE BRUN
-ELITISTISK: Per Sundnes og Anne Sandvik Lindmos program virker ekskluderende, mener sosiolog. ARKIVFOTO: AGNETE BRUN Vis mer

Utradisjonelt skille

Larsen kritiserer programmet, og særlig Per Sundnes\' spalte «Popnytt», for å omfavne en selvpromoterende og profittsøkende kultur.

- Med dette mener jeg at kulturen blir sett mer på som en vare enn som en viktig institusjon i samfunnet. Skillet mellom kunst og kapital er ikke interessant lenger, og det er legitimt å tjene penger på kulturen. Dette er uproblematisk for den nye kultureliten, mens den gamle og mer tradisjonelle kultureliten ville forsøke å fordekke det, hevder sosiologistudenten.

Han mener «Store studio» i større grad burde fokusere på den alternative populærkulturen, blant annet ved å invitere mer ukjente artister i studio.

- Ville ikke det i så tilfelle ført til en enda mer elitistisk programprofil?

- Nei, ikke nødvendigvis - det kommer an på hvordan man presenterer kulturen. Å gi rom for mer ukjente artister ville vært i tråd med den opplysningstradisjon som NRK følger.

Larsen mener for øvrig også at Dagbladets fredagsbilag er en annen arena som journalistene kan bruke for å promotere seg selv og sin popkulturelle kompetanse, noe som virker ekskluderende på lesergrupper utenfor kodefellesskapet.

- Den nye eliten vil gradvis ta over den kulturelle offentligheten, etter hvert som de inntar flere sentrale posisjoner i mediene, tror sosiologen.

- Hipsterangst

Vaktsjef Helle Vaagland i «Store studio» mener Larsen lider av «hipsterangst».

- Vårt mandat er å lage tv for unge voksne. Denne målgruppen er vel bevandret i for eksempel bruk av ironi. Jeg registrerer at Håkon Larsen, som veldig mange andre i Norge, lider av hipsterangst. Det gjør ikke nødvendigvis vi, sier hun til Aftenposten.

Vaagland mener «Store studio» forholder seg til et bredt kulturbegrep, der man gjerne kan snakke om alt fra langrenn til pornofilm og reklame som kultur.

- «Store studio» er et subjektivt program med en tydelig profil. I likhet med de fleste andre redaksjoner sorterer vi stoffet på vår egen måte. Det er bevisst, for at vi ikke skal bli et dvaskt og daft program. Jeg tror ikke det gjør noe. Vi er jo bare et av mange steder hvor folk orienterer seg i kulturlivet. Hadde vi vært det eneste, ville vi måttet lage et mye kjedeligere program. Vi er nok ikke så bekymret på folkets vegne som Larsen. Det går nok bra, sier hun til avisa.