«EKTE JULEÅND»: Huffington Post skriver at reklamen viser den ekte juleånden. Video: Elkjøp Vis mer

Elkjøp-reklame vekker oppsikt internasjonalt

- Viser den «ekte juleånden», skriver Huffington Post.

En reklame fra Elkjøp hylles nå internasjonalt. Reklamen viser den «ekte juleånden», skriver Huffington Post.

«Tenåringen» viser forholdet mellom far og barn, og en julegave som åpenbart uttrykker noe faren ønsker å si.

- Vi ønsket mer fokus på varmen i jula og julegavehandel. Det er tanken bak gavevalget som teller, er det vi ønsker å formidle, sier markedssjef Morten Mikkelsen i Elkjøp om tanken bak reklamen.

- Mange kjenner seg igjen

Det er reklamebyrået DDB Stockholm som fikk oppdraget av Elkjøp. Art director Daniel Mencák i DDB sier de ønsket å vise en person som føler seg utenfor i familien.

- Det er en følelse vi tror mange kan kjenne seg igjen i, uavhengig av kjønn, seksuell legning eller bare klesstil. Samtidig føles det viktig at alle typer personer i samfunnet representeres i reklame. Det er noe vi streber etter, skriver Mencák i en e-post til Dagbladet.

- Hva ønsket dere å formidle med reklamen?

- At julen handler om ettertanke, at man ikke trenger å kjøpe svindyre ting, at alle er like mye verdt. Men også det at det kan være vanskelig å si ting høyt. Vi nordboere er jo litt sjenerte av oss, skriver Mencák.

- Hva ønsker dere å formidle generelt med reklamene dere lager?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Generelt vil man jo vise en litt virkeligere verden enn den polerte som ofte syns i reklamen. Det fins mye dårlig med bransjen - man viser skjeve kroppsideal, bygger på stereotypier, og har ofte svak representasjon av minoriteter. Men man kan også forsøke å lage en motsats. Det er kult å kunne påvirke og hjelpe foretak til å bli snillere mot verden og menneskene i den, sier Mencák.

- Gøy å få anerkjennelse

Reklamen har blitt kåret til «ad of the day» av Adweek.

«I en tid der mange av oss går en trykket julefeiring i møte, minner reklamer som dette oss om å vise hverandre omsorg og kjærlighet», uansett våre ulikheter, skriver Adweek.

- Det er veldig moro. Det er gøy å få anerkjennelse fra anerkjente medier. Den viktigste responsen er likevel den vi har fått fra kunder og i sosiale medier. Folk forteller oss at de liker reklamene våre. Det setter vi veldig pris på, sier Mikkelsen.

- Reklame er åpenbart ment for å selge produkter. Er det andre grunner til at dere lager en slik reklame som er mer «ekte»?

- Reklamer har alltid forskjellige misjoner. Det ene er at vi skal selge varer. Vi ønsker også at folk skal handle hos oss fordi de liker Elkjøp. Vi er en stor aktør, så vi har også et ønske om å framstå som en positiv bidragsyter i samfunnet, sier Mikkelsen.

Det var Kampanje som omtalte saken her hjemme først.

SENTIMENTAL BOMBE: John Lewis' julereklame har kostet selskapet hele 54 millioner kroner. Den følger en snømann, som uselvisk setter ut på en strabiøs ferd bare for å kjøpe en julegave til sin kjære fru snømann. Vis mer Vis mer