Ellevill rocke-krangel

NRKs TV-dokumentar «Norsk rocks historie» har satt sinnene i kok i musikkmiljøet. Midt i skuddlinja står musikksjef Håkon Moslet i NRK P3.

Skjellsordene hagler i kjølvannet av TV-dokumentarserien om Norsk rocks historie, som NRK sender på søndager. Sist ut er Jahn Teigen, som på nettsiden ballade.no i går kom med kraftige anklager mot musikksjef Håkon Moslet i NRK P3.

- Moslet avslører nok en gang sin kulturløshet og beviser i sitt fravær av respekt for musikkarkitektene sin minimale kunnskap om norsk rock, sier Teigen.

Bakgrunnen for uttalelsen er et forsvarsinnlegg, skrevet av Moslet på det samme nettstedet. Innlegget er egentlig et forsøk på å rydde opp etter en uttalelse i avisa Nordlys forrige uke, der Moslet kritiserer den nordnorske fortellerstemmen i dokumentarserien. Men i stedet for å rydde opp, fyrer Moslet opp under en ny debatt, når han kaller Rolf Graff, Atle Bakken og The Cool Cats for «pisslunkne, rynkete aktører» som sutrer fordi de mener de har fått for liten plass i dokumentarserien.

- Uinteressant musikk

- Norsk musikk kommer ikke videre om medarbeidere i maktposisjoner ikke har respekt for de som har bidratt til at for eksempel NRK er blitt et viktig og respektabelt forum for framføring av norsk musikk, som igjen er grunnlaget for at Moslet i dag sitter i en synlig og viktig posisjon for norsk rock, sier Teigen til ballade.no.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Moslet slår tilbake mot Teigen, som han mener representerer en epoke i norsk rocks historie, som ikke har mye å skryte av.

- Det er et misforstått syn at jeg som musikksjef i P3 må ha respekt for alle norske musikere opp gjennom tidene. Jeg har stor respekt for mange av dagens norske musikere. Men musikken som lages i dag er mye mer interessant enn den epoken Teigen representerer og her forsvarer. Det var først på midten av 1980-tallet norsk rock begynte å bli en interessant scene, med grupper som Raga Rockers, Dum Dum Boys, De Lillos og Jokke & Valentinerne, sier Moslet til Dagbladet. Han angrer ikke på de krasse uttalelsene om de gamle rockerne.

Burde holdt kjeft

Det gjør han imidlertid på kritikken av tromsødialekten i fortellerstemmen i «Norsk rocks historie». I forrige uke sa Moslet til avisa Nordlys at:

- Det er flere i musikkmiljøet som har reagert på den nordnorske fortellerstemmen. Det burde vært valgt en mer nøytral stemme. Tromsødialekten er veldig markant, det er uheldig og det gjør at man med en gang tenker at dette er en tromsøproduksjon.

Mange, blant annet fortellerstemmen selv, produsent Per Kristian Olsen, reagerte kraftig.

- Uttalelser som har kommet er så urimelige at de rett og slett faller på sin egen urimelighet. Det er nok foreldrene de til som har uttalt seg som i sin tid nektet nordlendingene hybel i hovedstaden. Det er synd at deler av osloarrogansen ennå henger igjen, sier Olsen til Nordlys.

- Dette var en uheldig uttalelse fra meg, som jeg i ettertid ser at jeg at jeg kunne ha spart meg. Egentlig har jeg ingen sterke meninger om dette, så jeg burde nok holdt kjeft, om ikke mer, sier Moslet til Dagbladet.

Hele krangelen startet med en debatt på musikkinformasjonssenterets nettsted ballade.no. Der ble Per Kristian Olsen kritisert av blant annet Marit Karlsen, direktør i plateselskapet Trust Me Records, oslobandet The Cool Cats og musiker og produsent Atle Bakken. De mener Olsen som jobber for NRK i Tromsø har prioritert nordnorske rockegrupper på bekostning av grupper fra andre landsdeler.

PROVOSERER: Musikksjef Håkon Moslet i P3 har ertet på seg «alle».
SINT: Jahn Teigen skjeller ut P3s Håkon Moslet og kaller han kulturløs.