LEKENT BAND:  Mostly Other People Do the Killing i Alexandrakjelleren, Molde. Fra v. Peter Evans, Kevin Shea, Jon Irabagon og Moppa Elliott. FOTO: TERJE MOSNES/DAGBLADET
LEKENT BAND: Mostly Other People Do the Killing i Alexandrakjelleren, Molde. Fra v. Peter Evans, Kevin Shea, Jon Irabagon og Moppa Elliott. FOTO: TERJE MOSNES/DAGBLADETVis mer

Ellevillt fra New York

Stor moro med Mostly Other People Do the Killing i Molde.

MOLDE (Dagbladet): Med mye materiale fra det ferske dobbeltalbumet «The Coimbra Concert» på repertoaret presterte Mostly Other People Do the Killing en befriende leken og passe frijazzgal klubbkonsert under Moldejazz onsdag kveld.

Alternative
Den New York-baserte kvartetten med kunstnerisk ståsted i metropolens mer alternative jazzscene består av trompeter Peter Evans, saksofonist Jon Irabagon, kontrabassist og bandleder Moppa Elliott og trommeslager Kevin Shea. Alle er sterke instrumentalister og åpenbart lommekjent i jazztradisjonen fra kollektiv improvisasjon a la dixieland via bebop til avantgarde/friimpro.

Sånt gir frihet til å leke, og med Elliotts låter - alle oppkalt etter lite kjente småbyer i Pennsylvania - som repertoarstamme, slang de innom Dolphy-komposisjoner, standarder og blues, mikset sammen i et sprelsk uttrykk som som oftere enn ei klang som et møte mellom Charles Mingus, Art Ensemble of Chicago og Ytre Suløens Jassensemble.

Skakt
Rollefordelingen i MOPDtK er spesiell. Bassist Elliott viste seg som den rytmiske motoren og også verbalmoromannen i kvartetten, med låtpresentasjoner som i skakk humor gikk Stian Carstensens en høy gang. Trommeslager Shea var på sin side knapt i nærheten av support-rollen der han lydla store områder med fritt og frodig trommespill ispedd snåle elektroniske lydeffekter, mens Evans og Irabagon tok rollene som alt fra smektende melodikere (i noen få sekunder) til rødglødende improvisatorer i et uttrykk som pendlet uavlatelig mellom bopfraser, ekspressiv 60-tallsjazz, sirkusmusikk og omtrent alt annet.

Du skal være ganske smart og ganske godt skolert for å holde en såpass ellevill henvendelsesform på strak arm i halvannen time. MOPDtK fikset det uten å snuble i billige triks og imponerte som et intelligent lekende band med humor og ferdigheter i skjønn forening.

STERK SAKSOFONIST:  Jon Irabagon, med base i New Yorks alternative jazzmiljø. FOTO: TERJE MOSNES/DAGBLADET
STERK SAKSOFONIST: Jon Irabagon, med base i New Yorks alternative jazzmiljø. FOTO: TERJE MOSNES/DAGBLADET Vis mer