Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Elsket å torturere hovedpersonen i ny film

Nå vil Coen-brødrene lage skrekkfilm

|||• Se bilder og les mer om «A Serious Man»

LONDON (Dagbladet): — Det morsomme med denne historien for vår del, var å finne opp nye måter å torturere Larry på. Hele livet hans blir gradvis verre, sier Ethan Coen.

Dagbladet møtte 52-åringen og hans bror Joel (54) i London i går, i forbindelse med deres nyeste film «A Serious Man». Den har norgespremiere 6. november, og omhandler hverdagen til en jødisk familie i Minnesota i 1967. Og som typisk er for Coen-brødrene: Det er den middelaldrende faren — Larry — som rives og slites til alle kanter, med dårlig økonomi, dårlig ekteskap og dårlige folk på arbeidsplassen som utgangspunkt.

Underveis blir alt enda dårligere.

— Hvorfor liker dere å torturere karakterene deres så mye?

—V el, hvis bare gode ting skulle skje med rollene, vil vi ikke ha noen historie å fortelle, sier Ethan.

Akademisk skrekkfilm
Brødrene mottok Oscar for beste film med megasuksessen «No Country For Old Men» (2007). Den nyeste filmen deres har et helt annet galleri av skuespillere, noe som reflekterer at den også har et langt mindre budsjett.

De to har aldri vært utpreget forutsigbare i prosjektene sine. Men en ting kan fansen trolig begynne å glede seg til: En skrekkfilm.

— Ja, ja! utbryter Joel når vi bringer temaet på bane.

— Vi har snakket om å lage skrekkfilm, men aldri gjort det. Det nærmeste vi har kommet var vel vår første film («Blood Simple»), fortsetter han.

— Vi har faktisk tenkt på en spesifikk skrekkfilm, som foregår i akademiske omgivelser, på et universitet. Vi har ikke skrevet noe ennå, men det kan det godt hende vi gjør snart, utdyper Ethan.

Brødresnakk
Det er ofte sånn de svarer: Den ene begynner på et resonnement, og den andre avslutter. Ikke ulikt Ole, Dole og Doffen. For eksempel på spørsmålet:

— Pirrer det dere å finne komiske elementer i tragiske situasjoner?

— I vårt hode er det ikke nødvendigvis to forskjellige ting. Vi tenker bare på historien, og hva som vil være bra å ha med her, hva som vil skje i neste scene og så videre, sier Ethan.

— Vi er ikke redd for å blande. Vi vil aldri si til hverandre mens vi jobber med en film at vi kan ikke gjøre det der, fordi det er tragisk, eller den latteren passer ikke her, fortsetter Joel.

— Er dere enig i at dette er både den mest personlige og mest alvorlige filmen deres så langt?

—Den mest alvorlige? Jeg er ikke sikker på..., starter Joel.

—... på det, sier Ethan, og tar dermed over stafettpinnen igjen.

— «No Country For Old Men» hadde ikke mye latter. Men det var litt. Og jeg tror det er litt i denne også, mener Ethan, før det er Joels tur igjen:

— Vi har gjort en del filmer som i hvert fall ikke var mer utpreget komiske enn denne. «No Country», «Miller?s Crossing». Jeg vet ikke. Men «A Serious Man» er personlig hvis du med det mener at vi har brukt av våre egne erfaringer fra en selvopplevd periode av livet.

Se bilder og les mer om «A Serious Man»

Starter med kortfilm
Filmen utspiller seg i et jødisk samfunn i Minneapolis i 1967. Coen-brødrene vokste selv opp med foreldre som praktiserte jødedommen, men har i dag et avslappet forhold til religionen.

— Ingen av oss følger religionens prinsipper tett — eller rettere sagt: Vi følger dem ikke i det hele tatt. Vi gjorde det da vi var små. Familien, spesielt vår mor, var troende, sier Joel, som sier de begge kaller seg jøder fortsatt — men ikke i en religiøs betydning.

Filmen åpner med en egen, og på mange måter uavhengig, prolog. Denne utspiller seg i en polsk landsby på 1800-tallet.

— Vi liker egentlig det faktum at det ikke er en klar referanse til den scenen i den øvrige filmen. At dens forhold til resten av historien er veldig abstrakt. Det var det vi likte med det. Det kan høres rart ut, men det føltes riktig. I etterkant har folk snakket mye om den scenen, og da kan det hende man stiller seg noen spørsmål. Hva tilfører den? Hva vil skje om den ble tatt bort? Vi analyserer den mer nå, men ikke da vi bestemte oss for å ha den med, sier Joel.

— Det var vel til og med sånn at vi visste folk ville lete etter en direkte kobling. Men vi ville ikke innfri det ønsket, sier Ethan om «A Serious Man».

En filmtittel Joel ikke helt klarer å redegjøre for — selv med hjelp:

— Vi er egentlig ikke sikre på hvem i filmen som er denne...

—... alvorlige mannen, fullfører broren.

Se bilder og les mer om «A Serious Man»

SELVOPPLEVD: «A Serious Man» har mange paralleller til Coen-brødrenes egen oppvekst i en jødisk familie utenfor Minnesota.
SELVOPPLEVD: «A Serious Man» har mange paralleller til Coen-brødrenes egen oppvekst i en jødisk familie utenfor Minnesota. Vis mer
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media