Elsket og utskjelt i 50 år

En pocketbok er ikke bare en bok du får plass til i lomma, selv om navnet stammer fra første verdenskrig da soldatene fikk tilsendt små bøker som de kunne stikke i lomma og ta fram nede i skyttergravene.

Forfatteren og rockeren Willy B. er mannen bak «Vakre kvinner og blodig død - Den norske pocketbokas historie 1949- 1994».

Bare innbinding

- Hva er en pocketbok, Willy B?

- En pocketbok er en liten bok med limt rygg.

- Og det er det?

- Nja, de bør tilhøre en serie, skal de være helt ekte. Etter min mening.

- Ingen andre kriterier?

- Folk må snart skjønne at pocketbøker bare er en form å binde inn bøker på. Begrepet har ingenting med innholdet å gjøre i utgangspunktet. Innholdsmessig kan de handle om hva som helst, og tro meg, det gjør de også, sier Willy B.

Han kan trygt kalles landets fremste ekspert på pocketbøker. Fire år brukte han på «Vakre damer og blodig død», mye av tida på loppemarkeder og antikvariater på jakt etter skjulte skatter. En «ekte» pocketbok bør likevel oppfylle tre kriterier, ifølge Willy B. Den er liten, den er billig, og den inneholder stort sett lettlest underholdningslitteratur.

Kane, Morgan Kane

- Sandemos «Sagaen om isfolket» er selve dronningserien i den norske pocketverdenen. Hallbings Morgan Kane-bøker (han har skrevet 83 av dem, pluss fire i serien «El Diablo») er «the marshall of pocketbooks», fastslår Willy B.

- Jeg leste alle bøkene om Morgan Kane på sekstitallet, og da jeg begynte å jobbe med «Vakre damer og blodig død», leste jeg dem om igjen. Hvis Hallbing hadde skrevet en ny bok om Morgan Kane i et ekte westernmiljø, så ville den temmelig sikkert solgt ganske bra.

- Men ellers står det dårlig til med western-sjangeren?

- Den døde av monotoni på slutten av 80-tallet. Den delte seg i to: Resten av verden fikk spagettiwestern med blod og brutalitet, mens Norge hadde Morgan Kane. Dermed forsvant westernbøkene 15 år seinere hos oss. Morgan Kane var rett mann på rett tidspunkt.

- Hva med Margit Sandemo, har du lest noe av henne?

- Jeg tør ikke. Den dama skriver besettende, så hvis jeg først begynte på «Sagaen om isfolket» ville jeg vel blitt nødt til å lese alle 47 bindene.

- Margit Sandemo har solgt ufattelige 35 millioner bøker. Likevel blir hun nektet medlemskap i Forfatterforeningen?

- Det er mye åndssnobberi og fordommer ute og går, og ikke så rent lite misunnelse heller. Jeg ville heller solgt 20000 pocketbøker enn 1500 innbundne bøker på et stort forlag, men mange forfattere er uenige med meg. Spør ikke meg hvorfor. Og så er det dette med prisen. Jeg har rett og slett ikke råd til å kjøpe alle de bøkene jeg har lyst på når de koster 300 kroner. Med ei pocketbok, som i mange år har kostet omtrent det samme som en tjuepakning, har du råd til å bomme. Dessuten er jeg sjeleglad så lenge folk leser. Hva de leser er uinteressant.

- Hvordan ble du så opptatt av pocketbøker?

- Jeg begynte som tiåring, høsten 1960 med bok nummer 25 om Walt Slade. Han var min første westernhelt. Faren min påsto at jeg aldri kom til å få bruk for det jeg lærte av disse bøkene, men han tok jo grundig feil. Det fins få mennesker som har lest flere pocketbøker enn meg, og jeg har til og med tjent noen kroner på kunnskapen min.

Sexbølgen

- Tok det lang tid før publikum vendte seg til pocketboka?

- Pocketbøkene ble raskt en hit. Men den store oppblomstringen kom ikke før i 1953. Sakte men sikkert kom det ut både krim, kjærlighetsromaner, oversatt skjønnlitteratur, western og science fiction. Den eneste sjangeren som var oppfunnet, men ikke fantes i noen pocketbøker, var sex.

- Og når ble sex innført i pocketverdenen?

- Den store sexbølgen satte inn i 1966. I 1969 kom serien «Sexy westerns», hvor blant annet Kjell Hallbing alias Leo Mannings bøker om revolvermannen Clay Allison var med. Sex-seriene hadde navn som «Eros», «69-serien» og «Kløver» (kun for voksne).

- Hva med grøsseren?

- Først i 1975 kom serien «Midnatts-grøsseren». Det var romaner i horrorsjangeren, men interessen for monstre og vampyrer var ikke sterk nok til å holde det gående, og serien gikk inn året etter. Det gikk fem år før noen forsøkte seg igjen. Mens westernpocket, sex-pockets og krigspockets er på vikende front, er krim den sjangeren som best har bevart sin posisjon i pocketbøkene.

- Det er jo blitt så populært med krim hos de store forlagene nå, med den ene politihelten etter den andre. Men det er ikke krim. Det er sosialpolitiske romaner med dødelig vri, konstaterer Willy B.

SYNDENS GATE: - Dette er et typisk omslag på en dramaroman. Dame, mann, seng, røyk og sprit, sier Willy B.