Elvis og Fantomas

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

«Rio Bravo» USA 1959 Terning6 Regi: Howard Hawks

Fantomas Collection» Frankrike 1964-1967 Terning4 Regi: André Hubinelle

DVD: Elvis Presley som skuespiller? Han har vel ikke akkurat det helt store rennoméet i filmbransjen. Men han manglet ikke ambisjoner. Han lærte seg replikker fra filmene til sine forbilder James Dean og Marlon Brando utenat og var en ivrig kinogjenger livet ut. Desto mer deprimerende var det at Elvis først og fremst ble brukt som helt i filmer med idiotiske klisjemanus.

I disse dager kommer en stor del av Elvis’ Hollywood-katalog ut på DVD i Norge. Alt er ikke like håpløst. Filmer som «Blue Hawaii» (1961), «Fun in Acapulco» (1963) eller «Viva Las Vegas» (1964) er brukbare som musicals betraktet. Men selv om Ursula Andress og Ann Margret kaster glans over de to siste av disse, byr filmene i likhet med Elvis-filmer flest på store prøvelser - hvis de da ikke betraktes som en slags kitchy kalkun-pop art.

ET AV UNNTAKENE - sammen med ikke nylanserte filmer som «Flaming Star» (1960) og «Wild in the Country» (1961) - er «King Creole» (1958). Film Noir-ekspert og «Casablanca»-regissør Michael Curtiz får makismalt ut av den unge Elvis, der han rives mellom tvilsomme nattklubbeiere, en lys og en mørk kvinne og en bekymret far (Walter Matthau!) i New Orleans. Historien er bygd på romanen «A Stone for Danny Fisher» av Edna Ferber, som også skrev romanen bak James Dean-filmen «Giganten». Fortellingen om den unge, trassige, opprørske og lidenskaplige sangeren Danny Fisher er fanget inn i kontrastfyllte svart/hvitt-bilder. Soundtracket har et av Elvis’ beste film-låtvalg, med perler som «King Creole», «New Orleans» og «Trouble». Filmen er et musikalsk noir-drama, en light-utgave av et Tennessee Williams-stykke - fullt av løfter om Elvis’ skuespiller-talent som dessverre aldri ble innfridd.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer