Emanuel'S Secret

Glem det du måtte vite om Claudia Scott. På «Emanuel's Secret» framstår hun som ny; annerledes og mer spennende enn noensinne.

Hun har gjennomgått en forvandling - en musikalsk ansiktsløfting - for countryrock- og rootspopartisten Claudia Scott er det nærmest umulig å få øre på her. Skjønt, man kan høre at hun har røtter i melodiøs fortellertradisjon som kjennertegner country. Men her slutter likheten.

På «Emanuel's Secret» synger Claudia Scott særs avslappet samtidig som arrangementene og produksjonen er behagelig tilbakelendt - uten å bli kjedelig og laidback. Jeg tror hun har hørt, lært og blitt inspirert av Emmylou Harris' «Wrecking Ball», som vel egentlig er et studioprodukt av produsent og lydkulisse-arkitekt Daniel Lanois (han er også stekt medskyldig i soundet til U2).

For å forløse denne ideen har hun fått hjelp av produsent Erik Honoré, som er mest kjent for samarbeidet med kristiansandkvartetten Velvet Belly. Sånn sett har albumet musikalsk slektskap til Velvet Belly, men også til Lanois-løsninger fra U2 og Emmylou Harris. Drivkraften i låtene er Honorés rytme-og bassprogrammeringer, lydpaljetter, synthezisere, subtile overstyrete gitarerer og støysløyfer. Alt er gjort i overenstemmelse med Claudias klare stemme. Derfor er «Emanuel's Secret» blitt et virkelig utsøkt album.