PÅ KAIEN:  Esperanza Spalding og «Radiomusikkselskapet» hennes på Nattjazz' nye utescene Kaien foran 1250 tilskuere. FOTO: TERJE MOSNES
PÅ KAIEN: Esperanza Spalding og «Radiomusikkselskapet» hennes på Nattjazz' nye utescene Kaien foran 1250 tilskuere. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Eminent med Esperanza

Esperanza Spalding tok Nattjazz-Bergen med storm.

BERGEN (Dagbladet): Kledd for Las Vegas, bassfunky nok for det hippeste hullet i veggen og jazzsofistikert nok for ei uke på Village Vanguard inntok Esperanza Spalding Nattjazzens hovedscene fredag kveld.

Hun kom ikke alene heller.

Det store Radio Music Society-ensemblet, ledet av Beyoncé-saksofonist Tia Fuller, fulgte henne med fynd og klem i et repertoar som hovedsakelig besto av «Radio Music Society»-låter, nå i konserttilpassede arrangementer med plass til flere fine soli fra særlig blåserseksjonen.  

FULLT TRØKK:  Esperanza Spalding og gitaristen Jef Lee Johnson. FOTO: TERJE MOSNES
FULLT TRØKK: Esperanza Spalding og gitaristen Jef Lee Johnson. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer

«Tight & funky» lot til å være en hovedmålsetting for konserten, men Spalding — hyperaktivt drivende på el-bass og kontrabass og nesten like aktiv som sanger — slakket også på grepet innimellom og ristet de mer rendyrkede jazzrøttene i små besetninger.

Wayne Shorters «Endangered Species» ble et høydepunkt i så måte, og også ekstranummeret, Spalding alene med kontrabassen i en Betty Carter´sk versjon av Richard Rodgers? «Look No Further» med hårreisende scat-stemmegymnastikk, ble en opplevelse å huske.

Utvikling
Å se og høre Esperanza Spalding i mai 2012, ledende et stort band og med lange, forberedte verbalintroduksjoner til hver låt, er noe ganske annet enn det var å oppleve henne i Molde med trio i 2007.

Den lovende ungjenta har i løpet av fem år seilt opp som en av jazzens mest medieombruste og salgbare stjerner, og har klart det kunststykket det er å beholde jazz-troverdigheten samtidig som hun uten blygsel har henvendt seg til publikum på både pop/funk-siden og kammer/klassisk-siden av jazz.

At konserten i Bergen bar et visst preg av «show» og at stjernen selv nærmer seg metningspunktet for verbalkommunikasjon med publikum, overskygget da heller ikke hovedinntrykket: At Esperanza Spalding er en hardt bass-arbeidende og syngende musiker som «marsjerer til takten fra sin egen indre trommeslager» i alt hun gjør, og dermed leverer med sjel og substans uten kompromisser eller lefling.

Hvor hun er om fem nye år, må gudene vite. Men per i dag er hun fortsatt en jazzmusikant som det gjør godt å utsette seg for.

LEDER:  Musikalsk leder Tia Fuller og trombonistene Jeff Galindo og Corey King. FOTO: TERJE MOSNES
LEDER: Musikalsk leder Tia Fuller og trombonistene Jeff Galindo og Corey King. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer