En a-ha-opplevelse

MOSKVA (Dagbladet): Det er skitten snøsmelting i Moskvas gater. Og ingenting er så skittent som når møkka etter en kald vinter pakkes ut av Moskvas snø.

Men ser man litt opp fra gata kan man saktens bli litt oppmuntret, for der - på bannere som henger over veien - lyser a-ha imot deg.

- Aha, slår det en gammel vandrer i disse gater; noe har saktens skjedd når tre norske rockegutter har overtatt propagandaplassen som tidligere var forbeholdt generalsekretærene i sosialismens fyrtårn.

  • Det er selvsagt et tegn i tida at premieren på verdensturneen til a-ha søndag er lagt til Moskva. Byen er jo på mange måter blitt hot. Og ungdommer jeg snakker med vet godt om konserten. Dessuten er de mye bedre bevandret i vestlige pop- og rockestjerner enn i gamle, for lengst museale, generalsekretærer.
  • De har en egen historie, disse bannerne som henger over Moskvas største bulevarder. Mitt første møte med dem var den gangen Leonid Bresjnev var en vital mann - ja, for det ryktes at han en gang var det. Det var to år etter den sovjetiske invasjonen i Tsjekkoslovakia, og Bresjnev hadde gitt et potent og aggressivt navn til doktrinen som skulle bære hans navn, og som betydde at alle land i Warszawa-pakten som ikke adlød ordre fra Moskva risikerte å bli hærtatt. I solidaritetens og nestekjærlighetens navn, selvsagt.
  • Bresjnev hang der lenge. Så en marsdag, omtrent som i dag, i 1985, dukket Mikhail Gorbatsjov opp på bannerne over hovedveiene. Det varslet fallet til Bresjnev-doktrinen - fallet til alt det gamle. Optimismen var til å ta og føle på, men det gamle ville ikke falle uten fryktelige dødskramper. Dessuten var ikke lenger generalsekretærene alene om å beherske plassen over bulevardene. McDonald's hadde kjøpt opp noen av dem. Vi som var vandrere i disse gatene kunne notere på våre notatblokker at all ideologisk jomfruelighet var borte, og at synden også hadde kommet til Moskva. Selv om Bresjnev-doktrinen ble snudd på hodet, og det ene landet etter det andre på fredelig vis forlot Moskvas favn.
  • Resten er - som vi vet - historie. Boris Jeltsin måtte stadig oftere dele plassen med McDonald's og andre vestlige merkevarer. Og nå - i Putins tid - er han bare flyktig til stede over bulevardene. For der stråler altså a-ha.