En amerikansk  tragedie

Samuel Byck er ikke engang blitt en fotnote i moderne amerikansk historie. Men han forsøkte å forandre USA.

Les alle filmanmeldelsene

FILM: I 1974 ble han skutt og drept under forsøket på å kapre et rutefly på BWI-flyplassen ved Baltimore. Han hadde planlagt å styrte det i Det hvite hus, der daværende president Richard Nixon var i ferd med å grave sin egen grav.

Tragisk skikkelse

Regissør Niels Muellers spillefilmdebut, «The Assasination of Richard Nixon», er ingen politisk film. Den er snarere en karakterstudie av en tragisk skikkelse, så drevet av selvrettferdighet og manglende sosiale ferdigheter at han blir en klassisk outsider. I filmen har han fått navnet Sam Bicke. Han besjeles av Sean Penns enestående evne til å fylle en rollefigur til minste detalj.

Sams historie fortelles med Penns stemme, i form av lydbåndopptak med alle de visjoner og planer han sendte i posten til Leonard Bernstein, en av de få ærlige sjeler i Sams verdensbilde.

Treffende stilstudie

Richard Nixon, Vietnamkrigen og den gryende Watergate-skandalen er en evig bakgrunnskulisse til Sams egen kamp for verdighet. Han mislykkes i alt; separert fra kone (Naomi Watts) og tre barn, håpløs i jobben som selger av kontormøbler, avvist av banken når han søker lån for å starte for seg selv.

Hans kompromissløse krav til ærlighet arter seg som mangel på smidighet i enhver situasjon. Stilstudien av amerikansk småbusiness på 70-tallet er treffende, der man forleste seg på Dale Carnegie og andre lederprofeter som skrev håndbøker i selvforbedring. Sams sjef (Jack Thompson) er prototypen på den selvtilfredse oppkomlingen som har lyktes med den amerikanske drømmen.

Selv definerer Sam seg som en av dem som blir hengende etter i et forfeilet politisk system. Han identifiserer seg med Black Panthers, og i en av filmens mest komiske scener oppsøker han hovedkvarteret deres og foreslår et navnetbytte til «Sebraer», slik at også hvite kan bli med.

Sean Penn lar Sam-skikkelsen forfalle gradvis og troverdig, til han blir den klassiske amerikanske «taperen» -   den frustrerte mannen som går amok med våpen på arbeidsplassen, skyter unger fra hustak eller massakrerer gamle damer i supermarkedet. Men Sam ville sette større spor etter seg; som «ett av 211 millioner amerikanske sandkorn» skulle han vise at han kunne velte systemet.

Historien er politisk på mikronivået, fordi den gir et tragisk bilde av individet som stanger hodet mot samfunnets suksessnormer.

TAPEREN: Sean Penn som Sam Byck/Bicke, mannen som ville styrte et fly i det hvite hus.