Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

«En åpen kloakk, et avskyelig ubandasjert sår»

Tore Rem skriver om Ibsens harde fødsel i England.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

(Dagbladet.no): Henrikib...? Oh, you mean Henry Gibson?

Da Henrik Ibsen ble introdusert for det britiske teaterpublikummet, var det mange som trodde han het det. Litteraturprofessor Tore Rem har brukt misforståelsen i tittelen på sin bok om introduksjonen av Ibsens i England, kalt «Henrik Ibsen/Henry Gibson. Den provinsielle verdensdikteren».

Åpen kloakk

Boka viser hvilken støy Ibsen skapte da «Gengangere» og «Et dukkehjem» banet vei for hans dramatikk på engelsk.

«... [D]et er en åpen kloakk, et avskyelig ubandasjert sår, en skitten handling utført i all offentlighet, eller som et spedalsksykehus med alle dører og vinduer åpne», skrev The Daily Telgraph om «Gengangere» i 1891.

- Det er morsomme tekster, fra utskjelling og parodier til store hyllester, forteller Rem til Dagbladet.no. Gjennom sju år har han samlet og oversatt tekster om Ibsens englandsdebut på slutten av 1800-tallet, som del av et større forskningsprosjekt.

- Hva gjør dem morsomme?

- Det er parodier av Ibsen som vi kanskje ikke er vant til, med beskrivelser av nordmenn og det norske. Britene så på oss som innadvendte nordboere, og viste oss fram som «gloomy», depressive skikkelser, som gravalvorlige og selvhøytidelige. Og det er et kritisk utskjellingsnivå ...

STOR POLEMIKK: Tore Rem har samlet og oversatt tekster som viser den saftige kritikken av Ibsen og det norske i England på 1880-tallet. - De hadde noen enormt gode skribenter, med George Bernhard Shaw som den største polemikeren, sier Rem til Dagbladet.no. Foto: LARS EIVIND BONES
STOR POLEMIKK: Tore Rem har samlet og oversatt tekster som viser den saftige kritikken av Ibsen og det norske i England på 1880-tallet. - De hadde noen enormt gode skribenter, med George Bernhard Shaw som den største polemikeren, sier Rem til Dagbladet.no. Foto: LARS EIVIND BONES Vis mer

Tore Rem humrer megetsigende.

- Dagens norske kritikere er snille i forhold. Tekstene viser at Ibsen fikk stor motstand, og at tekstene hans også skapte kulturkamp.

«Jeg er avantgarde!»

Rem forteller hvordan engelske sosialister brukte Ibsens kritikk av borgerskapet for å fremme sin sak.

- Sosialismen i stykkene ble overdrevet. De engelske sosialistene så det radikale i stykkene hans som «ytterverdenens nye lære» og kjørte det ut i den offentlige debatten.

- Hvor mye av mottakelsen fikk Ibsen med seg?

- Noe, han ble informert og var veldig opptatt av det, for han skjønte at det var viktig å få tekstene ut i England og, videre derfra, i USA. Ibsen skjønte at når reaksjonene er så voldsomme, så er det ting som tyder på at det kan lønne seg på sikt, sier Rem,

Han mener dette gjorde noe med Ibsens selvbilde, og tillegger verdensdikteren følgende tanker:

«Jeg ligger foran! Jeg er avantgarde!»

FREMMED GÆRNING: Ibsen ble presentert og forstått som sosialist i England. <a href=\'http://www.klassekampen.no/kk/index.php/news/home/artical_categories/kultur_medier/2006/september/ibsen_tatt_for_sosialist\'>Les mer om Ibsen som sosialist i Klassekampen.</A>